Blog 

    Blog

    Actuele berichten, handige tips en meer info over ons bedrijf.

    20-04-2022

    Meer betrokkenheid met goede secundaire arbeidsvoorwaarden

    Je hebt primaire en secundaire arbeidsvoorwaarden. Een gezellige vrijmibo, een auto van de zaak of een lekkere lunch op werk; stuk voor stuk goede secundaire arbeidsvoorwaarden die ervoor zorgen dat je personeel aantrekt en behoudt. Maar wat maakt secundaire arbeidsvoorwaarden nu aantrekkelijk, hoe zorgen ze ervoor dat je een hogere betrokkenheid creëert bij je personeel en wat zijn dan eigenlijk primaire arbeidsvoorwaarden? We vertellen je er meer over.
    Goede secundaire arbeidsvoorwaarden

    Wat zijn primaire arbeidsvoorwaarden?

    Primaire arbeidsvoorwaarden zijn voorwaarden die je altijd opstelt bij het aangaan van een samenwerking met je personeel. Dit zijn afspraken over salaris, werkuren, vakantiedagen, zaken die essentieel zijn voor een goede samenwerking en verplicht door de wet om vast te leggen in een contract.

    Wat zijn secundaire arbeidsvoorwaarden?

    Naast deze primaire arbeidsvoorwaarden kun je extra afspraken maken die hierboven op komen. Deze noemen we secundaire arbeidsvoorwaarden. Deze voorwaarden zijn flexibel en voordelig voor de werkgever- en nemer en komen ook duidelijk in de arbeidsovereenkomst te staan. De krapte op de arbeidsmarkt heeft ervoor gezorgd dat veel ondernemers op een andere manier naar hun secundaire arbeidsvoorwaarden zijn gaan kijken. Het aanbieden van innovatieve en interessante arbeidsvoorwaarden is namelijk een effectieve manier om jezelf als ondernemer te onderscheiden en goed personeel aan je te binden. 

    Bijzondere secundaire arbeidsvoorwaarden

    Je kunt als ondernemer een flinke lijst maken van secundaire arbeidsvoorwaarden die je geregeld terug zult vinden in contracten. Je kunt hierbij denken aan een auto van de zaak, telefoon van de zaak, cursussen, reiskostenvergoeding, dertiende maand, flexibele werktijden en een bonusregeling. Steeds meer bedrijven kiezen voor deze aanpak omdat deze voorwaarden een positieve uitwerking hebben op het behoud van personeel. De hierboven genoemde voorwaarden zijn erg leuk en natuurlijk wordt je personeel hier enthousiast van, maar eerlijk is eerlijk, deze doorsnee voorwaarden zijn wel al bekend en niet meer zo bijzonder. Hoe zorg jij er dan als werkgever voor dat je unieke voorwaarden aan je werknemers kunt aanbieden? Hieronder volgende drie aantrekkelijke secundaire arbeidsvoorwaarden die binnen bereik liggen en je zonder te veel moeite en geld direct invoeren:

    1. Een fitnessabonnement

    Collega’s die in de pauze aan gewichten hangen en hun vergadering rennend voeren. Bestaan ze? Ja, ze bestaan echt! Sommige bedrijven maken het voor hun medewerkers mogelijk om op het werk te sporten. Is een ruimte met fitnessapparatuur voor jouw organisatie een beetje te veel van het goede? Dan is er een eenvoudigere oplossing: een gratis fitnessabonnement voor je personeel. Bijna elke sportschool biedt tegenwoordig speciale regelingen aan voor bedrijven. Je stimuleert je medewerkers hiermee om vitaal en gezond te worden (of blijven), wat weer een goede uitwerking heeft op jouw organisatie. 

    2. Bedrijfsuitjes

    Teamuitjes zijn een goed idee en kunnen zeker geschaald worden onder de secundaire arbeidsvoorwaarden. Allereerst zorgt het ervoor dat je medewerkers elkaar veel beter leren kennen en daardoor hoogstwaarschijnlijk ook beter gaan samenwerken. Daarbij komt ook dat veel mensen een bedrijfsuitje ook echt leuk vinden en ernaar uitkijken. ‘Moet ik nu een spectaculair evenement organiseren?’ Absoluut niet! Een week met elkaar op vakantie naar Ibiza is natuurlijk leuk, maar samen naar een voetbalwedstrijd of een lekker hapje eten is ook een perfecte optie! Als je als organisatie kunt zeggen dat er regelmatig bedrijfsuitjes plaatsvinden, is de kans groot dat je hierdoor potentiële medewerkers enthousiasmeert en aantrekt. 

    3. Lunchen op werk

    Een lekker lunch op werk verzorgen: het klinkt eigenlijk als een open deur – en dat is het ook wel een beetje. Veel mensen zijn gewend om een lunch op werk te krijgen, maar lang niet elk bedrijf biedt zijn personeel de mogelijkheid aan om tussen de middag een gratis lunch te genieten. Door net iets meer te bieden dan mensen gewend zijn, zorg je heel eenvoudig voor nog meer enthousiasme, motivatie en plezier op de werkvloer. Een koelkast vol fris, cappuccino met havermelk en wat fruit en koekjes zullen in de smaak vallen. Je zult al gauw merken dat je personeel dit enorm waardeert. 


    Door goede secundaire arbeidsvoorwaarden laat je je medewerkers zien dat je in ze investeert en ze waardeert. Zo zorg je ervoor dat je personeel enthousiast, gemotiveerd en tevreden blijft. Dit zal uiteindelijk de werknemersbetrokkenheid verhogen. En goed functionerende medewerkers zijn uiteindelijk de basis van een succesvolle onderneming. Zet een kleine stap extra voor hen, zodat jouw organisatie op de lange termijn een grote stap voorwaarts kan zetten.