Blog 

    Blog

    Actuele berichten, handige tips en meer info over ons bedrijf.

    20-03-2024

    Je vof of eenmanszaak omzetten naar een bv

    In een eerder artikel schreven we over wanneer het verstandig kan zijn om je eenmanszaak om te zetten naar een bv. Als je deze stap zet, zijn er drie manieren om dit te doen: via een activa-passivatransactie, een geruisloze inbreng of ruisende inbreng. We vertellen je meer over de verschillende manieren. Zorg er altijd voor dat je advies inwint bij je administratiekantoor of accountant om te bepalen welke optie het beste is voor jou.
    bv omzetten: geruisloos, ruisend of via activa-passivatransactie

    Activa-passivatransactie

    De makkelijkste en snelste manier om je eenmanszaak of vof om te zetten in een bv, is via de activa-passivatransactie. Het enige wat je nodig hebt, is een activa-passiva-overeenkomst, die je zelf kunt opstellen of door een notaris of financieel expert. Daarna 'verkoop' je eigenlijk al je bezittingen (activa) en schulden (passiva) aan de nieuw opgerichte bv. Je betaalt dan nog belasting aan de Belastingdienst over de stakingswinst van je eenmanszaak of aandeel in de vof, en voilà, je nieuwe bedrijf is een feit! Deze optie is vooral interessant als er niet veel waarde zit in je vorige onderneming.

    Wat is stakingswinst?

    Stakingswinst is het bedrag dat je ‘verdient’ wanneer je jouw eenmanszaak of vof stopt en alles verkoopt. Het is het verschil tussen de boekwaarde van de bedrijfsmiddelen (zoals spullen, voorraden)  en wat ze nu waard zijn: oftewel voor hoeveel je ze nu kunt verkopen. Als je bedrijfsmiddelen nu meer waard zijn, moet je over dat extra bedrag belasting betalen.

    Geruisloze inbreng

    Bij een geruisloze inbreng wordt je eenmanszaak of vof simpelweg omgezet naar een bv, zonder veel veranderingen - daar komt de term 'geruisloos' vandaan. Je begint je bv met dezelfde waarden van je vorige bedrijf. 

    Je neemt stille reserves, zoals voorraden, voertuigen of een bedrijfspand mee en goodwill, oftewel de ‘onzichtbare’ meerwaarde van je bedrijf. Deze onderdelen staan misschien niet op de balans, maar kunnen in de realiteit wel veel waard zijn. Bij een geruisloze inbreng worden deze zonder gedoe overgezet naar je nieuwe bv. Deze manier van inbreng dien je te melden bij de Belastingdienst. 

    Wanneer kies je voor geruisloze inbreng?

    Een geruisloze inbreng is vooral voordelig als je oude onderneming veel stille reserves en goodwill heeft: de ‘onzichtbare’ meerwaarde. Je hoeft dan namelijk geen stakingswinst te betalen. 

    Ruisende inbreng

    Bij een ruisende inbreng wordt je eenmanszaak of vof omgezet in een bv op basis van de marktwaarde, oftewel de werkelijke economische waarde van je bedrijf. Het is alsof je je bedrijf verkoopt aan de bv. De bv start dan met nieuwe boekwaarden die afgeschreven kunnen worden.

    In tegenstelling tot de geruisloze inbreng, moet je bij de ruisende inbreng wel belasting betalen over de stakingswinst. Dit houdt in dat je vaak een behoorlijke som inkomstenbelasting moet afdragen, vooral als je bedrijf veel stille reserves en goodwill bevat. Een voordeel van de ruisende inbreng is wel dat je kunt opteren voor een stakingslijfrente, wat de belastingheffing uitstelt tot je pensioen.

    Wanneer kies je voor ruisende inbreng?

    Een ruisende inbreng is vooral interessant als je van plan bent om je bedrijf binnen drie jaar te verkopen. Daarnaast start je met de bv nieuwe boekwaarden, wat leidt tot een groter afschrijvingspotentieel. 

    Hoe maak je de overstap geruisloos of ruisend?

    Je kunt beide opties met terugwerkende kracht aanvragen: negen maanden voor een geruisloze inbreng en drie maanden voor een ruisende inbreng. Dit maakt het mogelijk je bv op een eerder moment te laten ingaan, wat fiscale voordelen biedt doordat je eerder gebruikmaakt van het bv-tarief.

    Vervolgens bestaat de inbreng uit de volgende stappen

    1. Alleen bij een geruisloze inbreng! Intentieverklaring aanleveren:
    Voor een geruisloze inbreng moet je de Belastingdienst op de hoogte stellen van je plannen met een intentieverklaring. 

    2. Oprichting en akte van inbreng:
    Vervolgens maakt de notaris een oprichtingsakte en een akte van inbreng, waarmee alle activa en passiva overgezet worden. Je accountant of boekhouder levert de financiële gegevens en de inbrengverklaring van je bedrijf aan.

    3. Inschrijven KvK:
    Tot slot wordt je bv ingeschreven bij de Kamer van Koophandel door de notaris.

    In het kort: wanneer kies je wat?

    Natuurlijk bestaan er altijd uitzonderingen, maar in de meeste gevallen is het als volgt:

    Activa-passiva transactie wanneer je weinig waarde in je vof of eenmanszaak hebt zitten.
    Geruisloze inbreng wanneer je bedrijf veel ‘onzichtbare’ waarde heeft.
    Ruisende inbreng wanneer je je bedrijf binnen drie jaar wilt verkopen.

    Zorg er altijd voor dat je advies inwint bij je administratiekantoor of accountant om te bepalen welke optie het beste is voor jouw unieke situatie.

    Plan een online kennismaking in met De Administratie

    Heb je behoefte aan extra ondersteuning bij jouw salarisadministratie, boekhouding of fiscale vraagstukken? Misschien is een samenwerking met ons iets voor jou. Plan een online kennismaking in en ontdek wat we voor jouw onderneming kunnen betekenen.

    AFSPRAAK INPLANNEN