Houten: 030 753 9240 - Delft: 015 262 2533 - Amsterdam: 020 244 0184 info@deadministratie.nl     

Een jong, snelgroeiend bedrijf moet oog hebben voor 4 valkuilen als het duurzaam wil doorgroeien.

1. De niet meer aanwezige stem van de consument.

In het begin krijgt een klein bedrijf directe feedback van zijn klanten. Naarmate het aantal managementlagen toeneemt, verzandt de feedback waarin statistieken meer aandacht krijgen. Als de klanttevredenheid bij 90% van de klanten naar volle tevredenheid is dan lijkt dit een uitstekend rapportcijfer. Maar bij 10.000 klanten zijn er dus 1.000 klanten ontevreden en dat is toch een grote massa. Vandaar dat het belangrijk blijft om de statistieken terug te brengen naar absolute aantallen.

2. Te snelle werving van personeel.

De werving van de eerste werknemers gebeurt altijd bijzonder weloverwogen. Maar als de groei versneld, verwatert dit. De aantallen nieuwe werknemers moeten snel gevonden worden, waardoor de keuze (en wachten) voor kwaliteit vaak niet wordt genomen.

De keuze tussen eigen personeel of een payroll constructie besproken we in de vorige blog: eigen personeel of inhuurkrachten.

3. Onverantwoorde uitgaven

Te veel bureaucratie leidt vaak tot onverantwoorde uitgaves. Het management wil dan tot elke prijs uitbreiden in plaats van te investeren in de kernactiviteiten. Op het moment dat omzetgroei niet meer leidt tot schaalvoordelen dan stokt het model en dan kan er een dalende trend qua winstgevendheid ontstaan.

4. Het nemen van beslissingen door management

Het is niet omdat je een bedrijf kunt opstarten, dat je de geschikte persoon bent om het te laten uitgroeien tot een grote onderneming. Als oprichter moet je goed weten wat je zwaktes zijn en wat de echte reden zijn waarom het bedrijf het goed doet. Een oprichter die elke beslissing zelf wilt nemen, komt sowieso in de problemen in een snelgroeiend bedrijf.