Blog overzicht 

    Blog overzicht

    Actuele berichten, handige tips en meer info over ons bedrijf.

    Je bedrijf verduurzamen: dit zijn de beschikbare subsidies in 2024

    22-04-2024

    Als ondernemer sta je voor de uitdaging om je bedrijf te verduurzamen, en dat kan op veel verschillende manieren. Van het installeren van zonnepanelen tot het optimaliseren van je logistieke processen - er zijn talloze mogelijkheden om je bedrijf groener te maken. Maar deze groene initiatieven kosten vaak ook flink geld. Gelukkig biedt de overheid diverse subsidies die je op weg helpen naar een duurzamere toekomst.
    LEES VERDER

    Je vof of eenmanszaak omzetten naar een bv

    20-03-2024

    In een eerder artikel schreven we over wanneer het verstandig kan zijn om je eenmanszaak om te zetten naar een bv. Als je deze stap zet, zijn er drie manieren om dit te doen: via een activa-passivatransactie, een geruisloze inbreng of ruisende inbreng. We vertellen je meer over de verschillende manieren. Zorg er altijd voor dat je advies inwint bij je administratiekantoor of accountant om te bepalen welke optie het beste is voor jou.
    LEES VERDER

    Verlies draaien: hoe keer je het tij?

    06-02-2024

    Je bent je eigen onderneming begonnen, omdat je gepassioneerd bent over wat je doet en natuurlijk om geld te verdienen. In veel gevallen is winst zelfs essentieel om je bedrijf te laten bestaan. Belangrijk dus om een constante cashflow te behouden, zodat je je bedrijf soepel kunt laten draaien, gezond kunt houden, en je zelf het liefst ook nog een zakcentje overhoudt. Maar dat is niet altijd even eenvoudig. Draai je verlies? Dan wil je natuurlijk zo snel mogelijk (weer) winst maken. We vertellen je er meer over.
    LEES VERDER

    Aan de slag met investeerders? Dit moet je weten

    11-01-2024

    Als je een eigen bedrijf wilt beginnen, je marktaandeel wilt vergroten of nieuwe producten wilt ontwikkelen, kan het zijn dat je daar best wat kapitaal voor nodig hebt. Geld dat je misschien niet meteen voor handen hebt. Je kunt natuurlijk lenen van de bank, maar een andere optie is werken met investeerders. Dat brengt niet alleen geld, maar ook nog andere voordelen met zich mee. We vertellen je er meer over.
    LEES VERDER

    Slimmer werken met ChatGPT

    07-11-2023

    Artificial Intelligence (AI) is echt in opkomst en het wordt hoog tijd om je er eens in te verdiepen als je dat nog niet hebt gedaan. Het versnelt processen, maakt je werk efficiënter en geeft je inzichten die je misschien zelf nog niet had bedacht. We vroegen het aan ChatGPT zelf...
    LEES VERDER

    Een fietsplan voor je medewerkers

    10-10-2023

    Fietsen naar je werk: niet alleen duurzamer, maar ook veel beter voor je gezondheid! Als werkgever zijn dit goede redenen om je medewerkers aan te moedigen dit te doen. Natuurlijk is het niet voor iedereen even makkelijk om met de fiets naar het werk te komen, maar indien mogelijk, wil je het zo aantrekkelijk mogelijk voor ze maken. Bijvoorbeeld met een fietsplan!
    LEES VERDER

    Een 20-jarig avontuur bij De Administratie door de bril van mede-eigenaar Raymond

    20-09-2023

    De Administratie bestaat dit jaar twintig jaar, en daar zijn we ontzettend trots op! Het is een spannende reis geweest voor mede-eigenaar en directeur Raymond, vol hoogtepunten, uitdagingen en wijze lessen. We vroegen hem naar zijn verhaal.
    LEES VERDER

    ZW en WGA verzekering bij het UWV of eigenrisicodrager worden?

    29-08-2023

    Als werkgever ben je volgens de wet BeZaVa verplicht om je ex-medewerkers bij ziekte of andere arbeidsongeschiktheid door te betalen. Dit kan op drie manieren: automatisch via het UWV, je kunt eigenrisicodrager worden of ervoor kiezen om (deels) te verzekeren bij een verzekeraar naar keuze. We vertellen je meer over de wet BeZaVa en een eventuele overstap naar eigenrisicodrager. 
    LEES VERDER

    Alles over de werkkostenregeling (WKR): vrije ruimte, gerichte vrijstelling en nihilwaardering

    06-07-2023

    Ontdek de wereld van mogelijkheden die de werkkostenregeling (WKR) biedt om jouw medewerkers in de watten te leggen. Met de WKR kun je ze af en toe een welverdiend extraatje geven, zonder dat het fiscale consequenties heeft. In deze blog vertellen we je meer over de vrije ruimte, gerichte vrijstellingen en de nihilwaardering. 
    LEES VERDER

    Ik ben een echte bezige bij - collega Maxime Provencher

    13-06-2023

    Sinds 1 april (geen grapje!) dit jaar maakt Maxime deel uit van team fiscaal. Ze is een echte Eindhovense, geboren en getogen, en woont daar nu samen met haar vriend. Samen doen ze veel leuke dingen. Stilzitten? Dat komt niet voor in Maxime’s woordenboek. Ze bruist van de energie en is altijd klaar voor actie! We stellen haar aan je voor.
    LEES VERDER

    Wat is een audit en wanneer heb je het nodig?

    31-05-2023

    Hoewel een audit niet altijd verplicht is, kan het nog steeds nuttig zijn om er regelmatig een te laten uitvoeren. Het geeft je een kijkje in de interne keuken van je bedrijf, waardoor je meer inzicht krijgt in de processen en kunt controleren of alles correct verloopt. We vertellen je meer over wat een audit precies inhoudt en hoe zo'n proces eruitziet.
    LEES VERDER

    Ik word elke dag weer een stukje beter - collega Pieter van der Ster

    11-05-2023

    Pieter is geboren en getogen in Utrecht, en woont samen met een huisgenoot in het bruisende Zuilen. Hij trekt er graag op uit met de fiets of te voet, en op vrijdagavonden vind je hem op het zaalvoetbalveld. Met veel plezier werkt hij nu bijna twee jaar bij De Administratie. We stellen hem aan je voor.
    LEES VERDER

    Alles over het aanvullend geboorteverlof

    25-04-2023

    Het aanvullend geboorteverlof is er speciaal voor de werkende partner van de ouder die net is bevallen. Het is een toevoeging op het normale geboorteverlof dat een werknemer altijd krijgt. Het extra verlof is optioneel. Als werkgever is het wel netjes om je personeel hierop te attenderen. Zo geef je ze de tijd om te genieten van de nieuwe gezinssituatie en helemaal te wennen, zodat ze later weer energiek aan de slag kunnen!
    LEES VERDER

    Help! Mijn personeel maakt structureel overuren

    06-04-2023

    In deze krappe arbeidsmarkt kan het lastig zijn om aan (goede) medewerkers te komen. Daardoor kan het soms voorkomen dat er structureel overuren worden gedraaid. Het is natuurlijk fantastisch als je een toegewijd team hebt dat samen de schouders eronder zet, maar als dit te vaak gebeurt kan het leiden tot uitgebluste medewerkers. En daar zit je niet op te wachten!
    LEES VERDER

    Een ontzettend leuke uitdaging bij De Administratie! - Collega Wouter van Unen

    30-03-2023

    We stellen je voor aan Wouter: 24 jaar en wonend in het prachtige Utrecht. Na het afronden van zijn studie vorig jaar, heeft hij nu een tussenjaar waarin wij bij De Administratie van zijn aanwezigheid mogen genieten. 
    LEES VERDER

    Hoe bereik je nieuwe klanten?

    21-03-2023

    Het nieuwe jaar is vol in gang. En de meeste bedrijven hebben weer ambitieuze doelstellingen gesteld voor groei, jij vast ook! Een belangrijk aspect van het behalen van deze doelen is meestal het aantrekken van nieuwe klanten. Maar hoe bereik je die nieuwe klanten eigenlijk? We geven je een aantal tips.
    LEES VERDER

    Ik streef ernaar om alles zo goed en snel mogelijk op te lossen - Collega Willem den Heijer

    21-02-2023

    Willem is een echte Scheveninger. Hij woont er samen met z’n vriendin en dochtertje van twee. In zijn vrije tijd is hij fanatiek sporter en met voetbalpraat kun je altijd bij hem terecht! Op de werkvloer houdt hij van gezelligheid, maar zorgt hij er ook altijd voor dat hij zijn werk serieus aanpakt. We stellen hem aan je voor. 
    LEES VERDER

    Wat is een jaarrekening, wat staat erin en waar heb je het voor nodig?

    13-02-2023

    Of je nu een start-up bent of al jaren een bekende speler op de markt: een jaarrekening is een onmisbare tool voor ondernemers. Het is een belangrijk document dat inzicht geeft in de financiële situatie van je onderneming. Het opstellen en deponeren van een jaarrekening is voor veel organisaties verplicht. We vertellen je er meer over.
    LEES VERDER

    Scheiden: wat betekent het voor je onderneming

    26-01-2023

    Trouwen is vaak leuk, maar helaas kan het soms ook leiden tot minder leuke situaties, zoals een echtscheiding. Een ingrijpende gebeurtenis die zowel financieel als emotioneel belastend kan zijn. Als ondernemer is het belangrijk om de mogelijke gevolgen van een scheiding voor je bedrijf te kennen en te weten welke opties er zijn. We vertellen je er meer over. 
    LEES VERDER

    Liever vandaag dan morgen! - Noortje Noy

    17-01-2023

    Geboren en getogen Utrechter Noortje werkt nu bijna tweeënhalf jaar met veel plezier bij De Administratie. Na enige zoektocht in haar carrière, heeft ze haar plek gevonden in de marketingwereld. Met een vlotte pen en veel doorzettingsvermogen, is ze verantwoordelijk voor diverse online uitingen binnen de organisatie. We stellen haar aan je voor.
    LEES VERDER

    Hoe blijf je productief in de winter?

    13-12-2022

    De dagen worden steeds korter en kouder. Veel mensen ervaren last van de donkere ochtenden en middagen in de vorm van somber- en moeheid. En dan ligt Blue Monday nog in het verschiet… Vind je het moeilijk om op tijd uit bed te komen, je dag efficiënt in te delen en productief te blijven deze dagen? We geven je een paar tips.
    LEES VERDER

    Ik help ondernemers vooruitkijken - collega Jolanda Jansen

    14-11-2022

    Jolanda werkt nu net iets langer dan een jaar bij De Administratie. Ze woont in Utrecht met haar man en drie tienerkinderen aan het Griftpark. Mensen helpen met hun ontwikkeling is waar ze echt warm voor loopt, of dat nou financieel of persoonlijk is. We stellen haar aan je voor. 
    LEES VERDER

    Trouwen: wat betekent het voor je onderneming?

    10-11-2022

    Spannend! Als je deze blog leest, betekent het waarschijnlijk dat je gaat trouwen of overweegt om te trouwen. Een spannende beslissing die invloed heeft op je persoonlijke leven, maar als ondernemer ook op je zakelijke leven. Het brengt verschillende voordelen met zich mee, maar misschien ook wel nadelen. In Nederland kun je trouwen in gemeenschap van goederen of op huwelijkse voorwaarden. We vertellen je er meer over.
    LEES VERDER

    Hoe voer je een prijsstijging door?

    21-10-2022

    Overal om je heen stijgen de prijzen: de boodschappen worden duurder, gas, elektriciteit, benzine, maar ook de prijzen van diverse diensten. En het einde lijkt nog niet in zicht. Eén van de manieren om je onderneming te beschermen tegen de inflatie, is door je eigen prijzen ook te verhogen. Maar hoe voer je zo’n stijging door en waar moet je allemaal aan denken? We zetten de belangrijkste informatie voor je op een rijtje.
    LEES VERDER

    Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd - collega Stephan den Heijer

    13-10-2022

    Stephan werkt bijna drie jaar bij De Administratie. Hij is vader van twee energieke kids, woont in Scheveningen en gaat zo positief mogelijk het leven door. Lekker normaal doen, is dan ook zijn motto. Wat hij vroeger wilde worden? F16-piloot. We stellen hem aan je voor.
    LEES VERDER

    Wanneer mag je welke kosten aftrekken voor je werkruimte?

    15-09-2022

    De zomervakantie zit er alweer een tijdje op en de meesten van ons zijn volop aan het werk. Grote kans dat je regelmatig vanuit huis werkt, vooral nu hybride werkvormen steeds gebruikelijker zijn. Als medewerker krijg je vaak een bedrag van je werkgever toegestopt om te investeren in een goede werkomgeving thuis. Als ondernemer moet je dit zelf regelen. We vertellen je wanneer je welke kosten mag aftrekken van je inkomen.
    LEES VERDER

    Hoe zorg je ervoor dat klanten op tijd betalen?

    08-09-2022

    Klanten die te laat betalen: helaas een pijnpunt waar je als ondernemer mee te maken kunt krijgen. Drie herinneringen verder en je klant heeft nog steeds niet betaald. Je geduld raakt langzaam op. Je wilt de banden niet verbreken, maar wel dit probleem op een professionele manier oplossen. Elke dag dat een klant niet betaalt, kost jou geld en tijd. Geld en tijd die je liever niet aan dit soort situaties besteedt. Maar hoe zorg je er dan toch voor dat een klant wél op tijd je facturen betaalt? 
    LEES VERDER

    Het belang van goede algemene voorwaarden

    11-08-2022

    De algemene voorwaarden, ze lijken onbelangrijk, maar vergis je niet, want ze zijn ze van grote toegevoegde waarde. Want hoe ga je bijvoorbeeld om met veel voorkomende zaken  zoals een pakketje dat in de drukte is kwijtgeraakt of een levering die een maand te laat komt? Hoewel het niet verplicht is om algemene voorwaarden te hanteren, is het slim om ze toch te hebben. We vertellen je er meer over.
    LEES VERDER

    Cryptovaluta aangeven bij de Belastingdienst

    26-07-2022

    Inmiddels bestaan er een paar honderd cryptomunten, waarvan er een aantal ontzettend populair en van hoge waarde zijn. Sommige mensen denken dat ze hun cryptovaluta niet hoeft op te voeren in hun aangifte, maar iedereen in Nederland is verplicht zijn cryptomunten aan te geven bij de Belastingdienst. Crypto’s worden namelijk meestal tot je vermogen gerekend en daar moet je ook belasting over betalen. 
    LEES VERDER

    Hoe leid je een snelgroeiend bedrijf in goede banen?

    05-07-2022

    De zaken gaan zo goed met jouw onderneming dat je moet gaan uitbreiden. En welke ondernemer wil dat nu niet, want groei is immers een teken van succes. Maar hoewel structurele groei betekent dat jij goed bezig bent, brengt dit ook een aantal uitdagingen met zich mee. In dit artikel geven wij tips over hoe je je kunt voorbereiden op het uitbreiden van jouw onderneming.
    LEES VERDER

    Klanten tevreden maken geeft me energie - collega Munise Evci 

    14-06-2022

    Munise werkt in september alweer vier jaar bij De Administratie. Ze woont met veel plezier in Gorinchem samen met haar man, zoontje van anderhalf en drie katten. Ze heeft veel plezier in haar werk en zorgt ervoor dat klanten tevreden zijn. Om haar aan je voor te stellen, stelden we haar een paar vragen.
    LEES VERDER

    Wanneer is het kantelpunt van een eenmanszaak naar een BV?

    03-06-2022

    Ben je onlangs een eigen onderneming gestart? Dan heb je een geschikte rechtsvorm moeten kiezen voor je bedrijf. Heb je voor een eenmanszaak als rechtsvorm gekozen, dan kan het later alsnog slim zijn om te wijzigen naar een BV. Maar waar ligt dat kantelpunt voor jou? 
    LEES VERDER

    Meer winst start bij meer inzicht in je financiën

    27-05-2022

    Je onderneming groeit. Je omzet stijgt, maar je kosten stijgen ook mee. Uiteindelijk wil je natuurlijk meer winst overhouden, maar hoe ga je dat realiseren? Wat zijn de logische volgende stappen om uiteindelijk meer geld op je bankrekening te zien? Het start bij inzicht in je financiën. We vertellen je er meer over.
    LEES VERDER

    Hoe zorg je voor voldoende buffers om tegenslagen in je onderneming te voorkomen? 

    19-05-2022

    Sparen is als ondernemer een must. Het spreekt voor zich dat je geld apart zet voor de btw en de belasting, maar het is ook verstandig om een buffer op te bouwen of geld te sparen voor een investering. Met de stijgende energieprijzen en inflatie wordt een goede buffer belangrijker dan ooit. Maar hoeveel geld heb je nodig? En hoe bouw je het goed op? We geven je een aantal tips voor een goede en veilige financiële basis. 
    LEES VERDER

    Ik vind het leuk om orde te scheppen in de chaos - collega Menno Maman

    12-05-2022

    Menno werkt sinds mei één jaar bij De Administratie. In z’n vrije tijd speelt-ie vaak online games met vrienden en hij houdt van lezen. Om hem aan je voor te stellen, stelden we hem een paar vragen.
    LEES VERDER

    Meer betrokkenheid met goede secundaire arbeidsvoorwaarden

    20-04-2022

    Een gezellige vrijmibo, een auto van de zaak of een lekkere lunch op werk; stuk voor stuk aantrekkelijke secundaire arbeidsvoorwaarden die ervoor zorgen dat je personeel aantrekt en behoudt. Maar wat maakt een secundaire arbeidsvoorwaarde nu aantrekkelijk en hoe zorgen ze ervoor dat je een hogere betrokkenheid creëert bij je personeel? We vertellen je er meer over.
    LEES VERDER

    Personeel aannemen: hier moet je aan denken

    06-04-2022

    Je groeit hard met je onderneming en denkt erover na om (meer) personeel in dienst te nemen. Bij het aannemen van nieuw personeel zijn er veel zaken waar je rekening mee moet houden. Wil jij ook graag de volgende stap maken met je onderneming en je eerste medewerker aannemen? Of misschien heb je al personeel aangenomen, maar weet je niet of je alles wel goed hebt geregeld? Personeel aannemen: hier moet je aan denken.
    LEES VERDER

    Data is goud

    15-03-2022

    'Data is de meest waardevolle grondstof ter wereld en moet daarom een plek op de bedrijfsbalans krijgen', aldus Financial Times-columniste Rana Foroohar in haar recent verschenen boek Big Tech (2021). Maar voor velen blijft data een beetje te abstract. Want wat is het precies? En hoezo is het voor jouw bedrijf of sector van belang? Wat ons betreft kun je niet vroeg genoeg beginnen om alle beschikbare (financiële) data van je onderneming slim in te zetten. Hoe je dat dan doet? Daar helpen we je graag bij!
    LEES VERDER

    Kwaliteit staat hoog bij mij in het vaandel - Collega Mischa Smal

    11-03-2022

    Mischa woont al bijna zijn hele leven in Zoetermeer. In zijn vrije tijd zit-ie niet stil en gaat hij vaak op pad met zijn vier zoontjes om leuke dingen te doen. In 2011 begon hij al bij De Administratie, en hij werkt er nog steeds met veel plezier! We stelden een paar vragen aan hem om je voor te stellen.
    LEES VERDER

    Hoe ga je om met inflatie?

    08-03-2022

    Verpakkingen, grondstoffen, benzine, olie, gas; vrijwel alles waar je als ondernemer geld aan uitgeeft, is duurder geworden. En het einde lijkt nog niet in zicht. Een logische reactie is je prijzen verhogen. Klanten zullen dat in eerste instantie accepteren zolang je goed onderbouwt waarom je prijzen gestegen zijn. We vertellen je er meer over.
    LEES VERDER

    Waarom moet je bonnetjes bewaren en aanleveren?

    17-02-2022

    Bonnetjes, bonnetjes en nog meer bonnetjes. Loop jij er iedere maand weer tegenaan dat je nog niet alle bonnen van je zakelijke uitgaven hebt gedeeld en je boekhouder op je dak krijgt? We weten dat het vervelend is, maar we hebben ze nodig voor een goede administratie, zodat jij geen geld misloopt! We leggen je uit waarom je precies je bonnetjes moet bewaren en hoe je ‘t makkelijker voor jezelf maakt.
    LEES VERDER

    Ik probeer elke dag een lach op iemands gezicht te krijgen! - collega Chloé

    10-02-2022

    Chloé woont samen met haar Italiaanse man en hondje in Amstelveen. Anderhalf jaar geleden is Chloé met veel plezier begonnen als boekhouder bij De Administratie. We stelden haar een paar vragen om je kennis te laten maken.
    LEES VERDER

    Hoe verbeter je de duurzame inzetbaarheid van medewerkers?

    25-01-2022

    Duurzame inzetbaarheid is een belangrijk thema in de HR-agenda. Het kan omschreven worden als het vermogen van medewerkers om nu én in de toekomst toegevoegde waarde te leveren. Duurzame inzetbaarheid is zowel voor de medewerker als voor de werkgever een relevant thema. Maar wat is duurzame inzetbaarheid precies? Waarom is het zo’n belangrijk thema? 
    LEES VERDER

    Geen dag is hetzelfde! - collega Frank Potuijt

    18-01-2022

    Frank is een echt gezelligheidsdier, houdt van de natuur en werkt met veel plezier sinds 2018 voor De Administratie. Samen met zijn vrouw en twee kinderen woont hij in Houten. Lekker in de buurt bij het kantoor in Nieuwegein! We stelden hem een paar vragen om je kennis te laten maken.
    LEES VERDER

    Hoe verbeter je de vitaliteit van medewerkers?

    30-12-2021

    Vitale werknemers zijn emotioneel stabiel, mentaal in balans, hebben een gezonde leefstijl en zitten lekker in hun vel. Ze zijn essentieel voor een gezond bedrijf, omdat ze betere prestaties leveren en beter om kunnen gaan met wisselende omstandigheden.  Als werkgever kun je invloed uitoefenen op de vitaliteit van je medewerkers. Benieuwd hoe je de vitaliteit van medewerkers verbetert? En wat de voordelen zijn? We vertellen je er meer over.
    LEES VERDER

    10 tips om 2021 af te sluiten en 2022 goed te starten

    07-12-2021

    Het einde van het jaar is in zicht, en dat betekent dat je voor je onderneming het jaar weer goed wilt afsluiten. Start het nieuwe jaar goed en fris met deze tips.
    LEES VERDER

    Zonnepanelen: investeren in een groene toekomst

    30-11-2021

    Zonnepanelen aanschaffen is goed voor het milieu én je portemonnee. Ze zijn een investering in een duurzame toekomst en je bespaart vanaf de eerste dag al flink op je energiekosten. De investering kun je er in gemiddeld zes tot zeven jaar uit hebben en daarna heb je gratis stroom van eigen dak. Zonlicht is immers gratis!
    LEES VERDER

    Tips voor jouw persoonlijke ondernemersontwikkeling 

    23-11-2021

    Als ondernemer wil je graag vooruitgang boeken. Een belangrijk onderdeel daarin is jouw eigen persoonlijke ontwikkeling, een succesvolle onderneming groeit namelijk door een vooruitstrevende mindset. Juist als het even minder gaat (mede door het coronavirus) zijn jouw leiderschapskwaliteiten van essentieel belang. Wil jij jezelf blijven ontwikkelen én groeien met jouw onderneming? Met deze tips helpen we je op weg.
    LEES VERDER

    Ik zorg dat het op orde is. Koste wat kost - collega Gian-Franca

    18-11-2021

    Gian-Franca heeft vorig jaar haar studie Finance & Control afgerond aan De Haagse Hogeschool en werkt nu parttime bij De Administratie. Samen met haar man woont ze in Rijswijk. We stelden haar een paar vragen om je kennis te laten maken.
    LEES VERDER

    Weet waar je aan toe bent met een liquiditeitsbegroting

    21-10-2021

    Ga jij met je onderneming voor groei? Dan is een liquiditeitsbegroting een onmisbaar onderdeel van je financieel plan. Voor jezelf en voor eventuele investeerders. Het geeft je inzicht in je zakelijke uitgaven en inkomsten per maand, zodat je precies weet waar je aan toe bent.  We vertellen je wat een liquiditeitsbegroting precies is en hoe je het zelf opstelt. 
    LEES VERDER

    Mijn missie in het leven: elke dag een beetje beter worden - collega Raymond van Lier

    06-10-2021

    Raymond is mede-oprichter en directeur van De Administratie. Hij is een echte ondernemer, staat nooit stil en kijkt altijd naar nieuwe kansen. Samen met zijn gezin woont hij ten zuiden van Breda en duikt-ie regelmatig de boeken in. We stelden hem een paar vragen om je kennis te laten maken.
    LEES VERDER

    Hoe werkt een fiscaal partnerschap? 

    28-09-2021

    De kans is groot dat je het begrip ‘fiscaal partnerschap’ als ondernemer al weleens bent tegengekomen. Als fiscale partners kun je namelijk bepaalde inkomsten en aftrekposten op een voordelige manier verdelen tijdens de belastingaangifte, dit kan je honderden euro’s per jaar schelen. En als ondernemer weet je natuurlijk als geen ander hoe belangrijk het is om de beste deal te sluiten. Maar wanneer ben je fiscale partners en hoe werkt dit dan precies? En wat zijn de voor- en nadelen? Je leest het hier.
    LEES VERDER

    Van start in e-commerce, waar moet je aan denken?

    09-09-2021

    In deze gastblog neemt Jochem van Heek, mede-eigenaar van Amazonsellers & Sellers Academy, je mee door de randvoorwaarden om te beginnen met verkopen op Amazon of het opzetten van een webshop. De nadruk ligt daarbij op administratie, wetgeving, btw en voorraadbeheer: de minimale eisen, maar minstens zo belangrijk. 
    LEES VERDER

    De 4 fasen van jouw reis als ondernemer

    25-08-2021

    Ondernemen is het mooiste wat er is en jouw topsport tegelijkertijd! Wij begrijpen als geen ander hoe belangrijk het is om hier plezier en vertrouwen in te behouden. Jouw reis als ondernemer is een bijzondere, waarin je successen en tegenslagen tegenkomt waar je op zult moeten anticiperen. In dit artikelen vertellen we je over de verschillende fasen in jouw ondernemersreis.

    LEES VERDER

    Een auto privé of op de zaak?

    19-08-2021

    Heb je voor je onderneming een auto nodig? Dan loop je vast met deze vraag rond: is het slimmer om bij het aanschaffen van een auto ‘m op de zaak te zetten of kun je je privé-auto beter zakelijk gebruiken? Of kies je misschien voor een bestelauto met een grijs kenteken? Wat je ook kiest, er zitten altijd fiscale gevolgen aan vast. We vertellen je er meer over.

    LEES VERDER

    Zou je dat wel doen, een AOV afsluiten?

    10-08-2021

    Word je als zelfstandige ziek, dan zit je zonder inkomen. Je kunt niet bij de overheid aankloppen en bent zelf verantwoordelijk voor je inkomen. En dus moet je een financieel vangnet optuigen. Sommige ondernemers kiezen ervoor om zelf geld opzij te zetten voor noodgevallen of tijdens ziekte. Dat is natuurlijk een mogelijkheid, alleen houd je dan waarschijnlijk geen rekening met langdurige ziekte. In zo'n geval is het slim om een AOV te hebben. We vertellen je er meer over.

    LEES VERDER

    Heb jij je pensioen al geregeld?

    20-07-2021

    Als ondernemer bouw je niet automatisch aan een pensioen. Als je in de toekomst niet alleen wilt leven van een AOW-uitkering, dan is het van belang om een regeling te treffen voor je oude dag. Denk je aan de toekomst en vermoed je meer nodig te hebben om fijn te kunnen leven? Op deze manieren kun jij je pensioen opbouwen.
    LEES VERDER

    Overstappen van boekhouder: hier moet je aan denken

    13-07-2021

    Er kunnen verschillende redenen zijn om over te willen stappen van boekhouder. Vaak heeft het te maken met een tekort aan communicatie of in sommige gevallen met dat je je boekhouder voorbij groeit. Overstappen kan de oplossing zijn. Ga jij voor een nieuwe boekhouder? Deze stappen kunnen je helpen bij het kiezen van een betrouwbare partner voor jouw financiën en het overstapproces makkelijker maken.
    LEES VERDER

    Ik haal energie uit het helpen van mensen - Collega Souad Ben Omar

    29-06-2021

    Souad werkt bij De Administratie sinds 2010, toen het boekhouden nog grotendeels schriftelijk ging. Ze is geboren en getogen in Utrecht en woont in Hoograven samen met haar man en twee kids. Lekker dichtbij het kantoor in Nieuwegein! We stelden haar een paar vragen om je kennis te laten maken. 
    LEES VERDER

    3 financiële tips voor ondernemers

    22-06-2021

    Elk bedrijf begint met een idee, maar elk idee heeft geld nodig om tot bloei te kunnen komen. Voor de start van een bedrijf is een vitale financiering cruciaal. Als het eenmaal draait, blijven fondsen soms ook nodig. Daarnaast is geld voor investeringen nodig om de groei van je bedrijf te stimuleren. In dit artikel geven we je drie tips om financieel vitaal te worden én te blijven. 
    LEES VERDER

    Ik vind het leuk om nieuwe dingen te leren - Collega Jay van den Oudenalder

    19-05-2021

    Jay is achttien jaar en zit in zijn tweede jaar van de opleiding Bedrijfsadministrateur. Hij woont in Leidsche Rijn met zijn broer, ouders en hun hond. Sinds maart loopt hij stage bij De Administratie. In juni loopt zijn stage af, maar hij heeft al een vast plekje weten te bemachtigen in het team. Dus zijn avontuur bij De Administratie stopt nog niet! We stellen hem aan je voor.

    LEES VERDER

    3 tips voor de groei van jouw onderneming

    11-05-2021

    Bedrijfsgroei is mogelijk op allerlei manieren. Er is gelukkig niet één methode die allesbepalend is. Om je bedrijf te laten groeien heb je vaak een combinatie van verschillende maatregelen nodig. Soms kan de doorslag hem al zitten in het veranderen van een disfunctionele, vastgeroeste aanpak. Aan de andere kant kan het ook voorkomen dat er rigoureuze beslissingen moeten worden gemaakt om ervoor te zorgen dat je bedrijf weer vooruit kan. Wat de beste manier is om te groeien, is lastig te definiëren en verschilt per bedrijf. In dit artikel geven we je drie tips.

    LEES VERDER

    Ik wil graag dat klanten zorgeloos zijn, en daar help ik bij - Collega Desiree van der Heijden

    19-04-2021

    Desiree werkt al sinds 2004 bij De Administratie. Ze was een van de eersten die in vaste dienst kwam en ze is er nog steeds! Ze is geboren in Den Haag, maar is lange tijd geleden voor haar carrière en liefde naar Nieuwegein verhuisd. Ze woont hier samen met haar vriend en kat. We stelden haar een paar vragen om je kennis te laten maken.

    LEES VERDER

    Accountant of boekhouder: wat past bij jou?

    13-04-2021

    Wist je dat er een verschil is tussen een accountant en een boekhouder? In sommige gevallen is je onderneming verplicht om een accountant in te schakelen. Er zit overlap tussen de werkzaamheden, maar soms kan de een toch een slimmere keuze zijn dan de ander. We vertellen je meer over accountants en boekhouders en welke keuze voor jou de juiste is.

    LEES VERDER

    5 tips om keuzes te maken als ondernemer 

    26-03-2021

    Als ondernemer ontkom je simpelweg niet aan het maken van keuzes. Ondernemers die in staat zijn om dat snel en bewust te doen, halen meer uit hun ondernemerschap én leven. Maar soms ben je niet helemaal zeker van de keuzes die je maakt. Dit kan verschillende oorzaken hebben. Zo kan het bijvoorbeeld gevolgen hebben voor de mensen om je heen, iets wat je liever vermijdt. Herken je dit als ondernemer? Lees dan dit artikel. We geven je vijf tips om je te ondersteunen in het maken van de juiste keuzes. 

    LEES VERDER

    Ik vind mijn weg wel, waar je me ook neerzet - Collega Orpheu Lagadeau

    12-03-2021

    Orpheu werkt sinds 2012 bij De Administratie. Hij is een geboren en getogen Hagenees, en woont daar samen met zijn vrouw. We stelden hem een paar vragen om je kennis te laten maken.

    LEES VERDER

    Tips voor een soepele aangifte inkomstenbelasting

    03-03-2021

    Het is je vast niet ontgaan, de Belastingdienst schreeuwt het van de daken: het is weer tijd voor je aangifte inkomstenbelasting. Veel ondernemers zien er ieder jaar weer tegenop. Het is een vervelend werkje en gepuzzel om te zorgen dat je er zo voordelig mogelijk uitkomt. We geven je drie tips om je aangifte zo soepel mogelijk te laten verlopen.

    LEES VERDER

    3 tips om tijd te besparen als ondernemer

    19-02-2021

    Baal jij er ook weleens van dat er maar 24 uur in één dag zitten? Als ondernemer heb je het eigenlijk altijd druk. Maar weinig ondernemers werken net als veel mensen in loondienst, maximaal 40 uur per week. Voor de gemiddelde ondernemer zal het aantal wekelijkse werkuren veel hoger liggen. 

    LEES VERDER

    Sta jij al ingeschreven in het UBO-register?

    16-02-2021

    Het lijkt misschien nog ver weg, maar vóór 27 maart 2022 ben je verplicht om je met je organisatie in te schrijven in het UBO-register. Althans, als je aan bepaalde voorwaarden voldoet. Regel je dit niet op tijd? Dan riskeer je een fikse boete. Maar wat is het UBO-register precies en geldt deze verplichting ook voor jou? In dit artikel vertellen we je alles wat je moet weten.

    LEES VERDER

    Ik moet me blijven aanpassen en ontwikkelen, en dat bevalt goed – collega Elisabeth Joseph

    29-01-2021

    Elisabeth werkt bij De Administratie sinds 1 november 2012. Ze is getrouwd en woont met haar man en twee dochters van 2 en 6 in Naaldwijk. We stelden haar een paar vragen om je kennis te laten maken.

    LEES VERDER

    Alle fiscale (corona)weetjes voor 2021

    15-01-2021

    2020 was een pittig jaar, vol uitdagingen. Hopelijk hebben jij en je onderneming het goed doorstaan. Met de nieuwe maatregelen en vaccinaties in het verschiet, gaan we 2021 hoopvol in. We geven je graag wat informatie om dit nieuwe jaar goed van start te gaan met je administratie.

    LEES VERDER

    Wát iemand is, is niet relevant. Wíe iemand is, daar gaat het om - collega Maike Voets

    05-01-2021

    Maike werkt sinds 1 september 2019, 32 uur in de week voor De Administratie. Ze woont in een klein dorpje in Brabant met haar man en twee dochters. We stelden haar een paar vragen om je kennis te laten maken.

    LEES VERDER