Skip to main content

    Blog 

    Blog

    Actuele berichten, handige tips en meer info over ons bedrijf.

    08-03-2022

    Wat te doen bij inflatie?

    Verpakkingen, grondstoffen, benzine, olie, gas; vrijwel alles waar je als ondernemer geld aan uitgeeft, is duurder geworden. En het einde lijkt nog niet in zicht. Een logische reactie is je prijzen verhogen. Klanten zullen dat in eerste instantie accepteren zolang je goed onderbouwt waarom je prijzen gestegen zijn. We vertellen je meer over hoe je je onderneming kunt beschermen tegen inflatie.
    Hoe ga je met inflatie om?

    Hoe is de inflatie ontstaan?

    We starten bij de oorzaak van de verhoogde kosten voor jouw onderneming. Aan de ene kant zien we dat er kosteninflatie is: de prijzen van producten zijn enorm gestegen, omdat de grondstoffen schaars zijn en het transport niet altijd soepel verloopt. Het verschepen van goederen vanuit Azië naar Europa via zeecontainers is ook ontzettend duur, als er al plek aan boord is. Aan de andere kant zien we dat er sprake is van een bestedingsinflatie: sinds de versoepelde coronamaatregelen zien we een nieuw bestedingspatroon onder de consumenten. De markt kan deze hoge vraag in veel sectoren moeilijk bijhouden waardoor de vraag hoger is dan het aanbod. Ook dat zorgt voor een stijging in de prijzen. 

    Hoe verhoog je als ondernemer je prijs?

    Het probleem is dus helder: je hebt te hoge kosten terwijl je inkomsten niet vanzelf meestijgen. Je kunt deze kosten compenseren door je prijzen te verhogen, maar kijk eerst ook goed wat de concurrentie doet. Hoe reageren zij op de inflatie? Met hoeveel procent verhogen zij hun prijzen? Heb jij je nieuwe prijzen bepaald, dan kom je bij de volgende stap: de onderbouwing van je prijsverhoging. Als je dat goed doet, is de kans namelijk groot dat je klant begrip en acceptatie toont. Maar hoe doe je dit? Een handige tool hiervoor zijn de inflatie prijzen van het CBS, deze geven je een overzichtelijk beeld en laten zien welke verhoging voor jouw marktsegment geldt. 

    Zorg altijd dat je de nieuwe prijs goed en op tijd communiceert naar je klanten. Wees eerlijk en zeg de dingen zoals ze zijn. Je hebt nu eenmaal een goede marge nodig als ondernemer en als je klant ervan overtuigd is dat hij of zij een eerlijke prijs betaalt, dan volgt de acceptatie snel. 

    Geld is nodig voor groei

    Hoe je het ook went of keert, je onderneming heeft geld nodig om te kunnen blijven groeien. Vind je het lastig om een financieel totaalplan te maken en je onderneming te beschermen tegen inflatie? Bekijk dan eens onze 3 financiële tips voor ondernemers of neem contact met ons op om te kijken hoe we je kunnen ondersteunen.