Blog 

    Blog

    Actuele berichten, handige tips en meer info over ons bedrijf.

    08-09-2022

    Hoe zorg je ervoor dat klanten op tijd betalen?

    Klanten die te laat betalen: helaas een pijnpunt waar je als ondernemer mee te maken kunt krijgen. Drie herinneringen verder en je klant heeft nog steeds niet betaald. Je geduld raakt langzaam op. Je wilt de banden niet verbreken, maar wel dit probleem op een professionele manier oplossen. Elke dag dat een klant niet betaalt, kost jou geld en tijd. Geld en tijd die je liever niet aan dit soort situaties besteedt. Maar hoe zorg je er dan toch voor dat een klant wél op tijd je facturen betaalt? 
    belang van goede algemene voorwaarden

    Oplichters, ontevreden klanten en financiële problemen

    In het meest optimistische geval is een klant simpelweg vergeten te betalen: een factuur die tussen een grote stapel papierwerk terecht is gekomen of een medewerker die een weekje naar de zon is vertrokken. Zaken die met een belletje gemakkelijk op te lossen zijn. Helaas zijn er ook situaties waarin een klant ook écht niet wil betalen. Over het algemeen zijn hier drie verschillende redenen voor te bedenken: oplichters, ontevreden klanten en klanten met financiële problemen. 

    Voorkomen is beter dan genezen

    In het ergste geval heb je te maken met een oplichter. Het is vaak lastig om te achterhalen wie de persoon daadwerkelijk is en waar je geld nu echt naartoe is gegaan. In deze situatie is het handig om een jurist in te schakelen om de logische vervolgstappen mee te bespreken. Maar meestal gaat het bij wanbetalers om een ontevreden klant of een klant met een financieel probleem. In deze situaties is communicatie erg belangrijk. Het is goed om naar je algemene voorwaarden terug te verwijzen. Daarnaast is het belangrijk om vóórdat je aan de slag gaat en factureert duidelijke afspraken te maken. Leg zaken zoals de levertermijn en de kwaliteit van het product en/of dienst vast om onduidelijkheden te voorkomen. 

    Maak het jezelf makkelijk!

    De betalingstermijn is verstreken, maar helaas heb jij nog geen euro ontvangen. Je stuurt een betalingsherinnering na 14 dagen, en vervolgens bel je de klant op. Hoewel dit als een geschikte oplossing klinkt, is het een energieslurpende bezigheid. Want het in de gaten houden van elke klant die na de betalingstermijn nog niet heeft betaald, het bellen van de juiste contactpersoon en vervolgens controleren of het geld daadwerkelijk is overgemaakt, kost gewoon veel tijd. Tijd die je liever in andere zaken steekt.

    Niet getreurd, er is namelijk heel veel handige software waarbij je het debiteurenbeheer volledig automatiseert, zoals bijvoorbeeld Payt. Het scheelt niet alleen tijd en moeite, ook je administratie is altijd netjes op orde. Dit zorgt voor een actueel inzicht in je financiën. 

    Besteed jouw debiteurenbeheer uit

    Heb jij flink wat facturen die wekelijks of maandelijks de deur uitgaan? Dan is een logische volgende stap om je debiteurenbeheer volledig uit te besteden. Wij zorgen ervoor dat je facturen altijd netjes op tijd betaald worden, zodat jij je bezig kunt houden met zaken die er echt toe doen, zoals je klanten tevreden houden en verder optimaliseren. 
    MEER INFORMATIE