Blog
Blog
Actuele berichten, handige tips en meer info over ons bedrijf.
11-08-2022
Het belang van goede algemene voorwaarden
De algemene voorwaarden: ze lijken onbelangrijk, maar vergis je niet, want ze zijn ze van grote toegevoegde waarde. Want hoe ga je bijvoorbeeld om met zaken zoals een pakketje dat in de drukte is kwijtgeraakt of een levering die een maand te laat komt? Ook bij het leveren van diensten zijn ze erg belangrijk. Hoewel het niet verplicht is om algemene voorwaarden te hanteren, is het slim om ze toch te hebben. We vertellen je waarom.
De toegevoegde waarde van algemene voorwaarden
Hoewel je ervan uitgaat dat elke transactie op een eerlijke en goede manier wordt afgehandeld, kan dit jammer genoeg soms anders uitpakken. Juist op zulke momenten ben je super blij als jij bepaalde zaken goed hebt vastgelegd. Het is dé manier om grote conflicten te voorkomen. Denk hierbij aan de leveringstermijn, het retourneerbeleid en andere onderwerpen waar een risico aan vast zit. Naast dat het bijdraagt aan het beperken van risico’s, scheelt het ook ontzettend veel tijd. Op een gemakkelijke manier kan je je klanten terugverwijzen naar de algemene voorwaarden, in plaats van je voorwaarden keer op keer aan de klant te moeten uitleggen.
Wat staat er in de algemene voorwaarden?
Het hebben van algemene voorwaarden scheelt dus tijd én het draagt bij aan het voorkomen en uitsluiten van allerlei risico’s en conflicten. Het is handig om in ieder geval de volgende onderwerpen in de algemene voorwaarden te benoemen:
- Aansprakelijkheid
- Afwikkeling van geschillen
- Garantie
- Eigendomsvoorbehoud
- Betalingstermijnen
- De levertijd
- Het transport
- De offerte
Je kunt ervoor kiezen om zelf algemene voorwaarden op te stellen of om hier een jurist voor in te schakelen. Elke onderneming is anders, dus hoewel er talloze voorbeelden op het internet te vinden zijn, is het belangrijk om met veel zorg en aandacht de algemene voorwaarden op te stellen. Passend bij jouw onderneming. Uiteraard zitten er kosten aan verbonden op het moment dat je een jurist inschakelt, maar zo weet je zeker dat er geen fouten in staan.
Waar en wanneer communiceer je je algemene voorwaarden?
Het is belangrijk om je voorwaarden tijdig te communiceren met de klant. Je kunt ervoor kiezen om de algemene voorwaarden mee te sturen op het moment dat je een offerte verstuurd. Daarnaast is het aan te raden om de voorwaarden op de website te vermelden. Dit voorkomt onduidelijkheden. Tenslotte is het van belang om jaarlijks je algemene voorwaarden te controleren. Kleine veranderingen binnen je onderneming kunnen namelijk een groot effect hebben op de eerder gemaakte voorwaarden. Van een langere levertijd tot een verandering in de garantieperiode. Better safe than sorry!
Houd het overzicht
Niet alleen bij je algemene voorwaarden, maar ook bij andere zaken zoals de bedrijfsfinanciering of de salarisadministratie is het belangrijk om een jaarlijkse controle uit te voeren. Hierbij kunnen wij van De Administratie je ondersteunen. We gaan graag aan de slag met jouw boekhouding en staan klaar om te helpen waar nodig. Van het opstellen van een jaarrekening tot fiscale aangiftes, wij zijn van alle markten thuis. Benieuwd of wij wat voor je kunnen betekenen? Plan dan een vrijblijvende kennismaking in.