Blog 

    Blog

    Actuele berichten, handige tips en meer info over ons bedrijf.

    06-04-2023

    Help! Mijn personeel maakt structureel overuren

    In deze krappe arbeidsmarkt kan het lastig zijn om aan (goede) medewerkers te komen. Daardoor kan het soms voorkomen dat er structureel overuren worden gedraaid. Het is natuurlijk fantastisch als je een toegewijd team hebt dat samen de schouders eronder zet, maar als dit te vaak gebeurt kan het leiden tot uitgebluste medewerkers. En daar zit je niet op te wachten! Door te investeren in je team en hun welzijn, zorg je ervoor dat ze gemotiveerd blijven en beter presteren, wat uiteindelijk ten goede komt aan je hele organisatie.
    Medewerkers maken overuren

    Wat veroorzaakt de overuren?

    Vaak ontstaat het probleem van overuren doordat er simpelweg niet genoeg medewerkers zijn om het werk te doen. Een extra collega zou de uren kunnen opvangen, maar soms is het lastig om de juiste persoon te vinden of is er geen ruimte voor een volledige functie. En laten we eerlijk zijn, in een krappe arbeidsmarkt kan het vinden van (kwalitatieve) versterking soms voelen als het vinden van een speld in een hooiberg. Maar houd de moed erin en blijf zoeken naar oplossingen!

    Wees alert op de signalen

    Als werkgever is het ontzettend belangrijk om tijdig te signaleren dat er structureel te veel uren worden gemaakt en om in te grijpen. Het kan voor medewerkers lastig zijn om hier zelf over te beginnen, omdat ze liever niet willen klagen of hopen dat het vanzelf wel ophoudt. Aan jou dus, om de signalen op te vangen. Bijvoorbeeld als je een medewerker altijd na werktijd nog achter zijn of haar laptop ziet. Ga het gesprek eens aan en kijk of deze extra uren wel echt nodig zijn. Soms moet je je medewerkers ook beschermen door streng te zijn en aan te geven dat de laptop na werktijd gewoon dicht moet blijven. Je kunt bijvoorbeeld dagelijks even langslopen of een berichtje sturen om te zorgen dat er op tijd wordt afgerond.

    Als werkgever kun je op diverse signalen letten die erop wijzen dat je medewerkers te veel uren maken:

    • Wanneer iemand altijd als laatste het kantoor verlaat en na werktijd nog ingelogd is
    • Je hoort je medewerkers klagen of merkt vermoeidheid op
    • Wanneer een medewerker weinig tijd lijkt te hebben voor sociale activiteiten of hobby’s buiten werk
    • Een hoog ziekteverzuim, wat kan duiden op overbelasting en stress
    • Minder productiviteit dan normaal
    • Het niet behalen van deadlines, ondanks dat er wordt overgewerkt
    • Een hoog verloop van medewerkers
    • Een vermindering in de kwaliteit van het opgeleverde werk
    • Wanneer medewerkers vaak te laat komen of zich vaak ziek melden

    Het is belangrijk om al deze signalen serieus te nemen en het gesprek aan te gaan met je medewerkers om te achterhalen wat er aan de hand is en hoe je ze kunt ondersteunen.

    De prijs van structureel overwerken

    Wanneer overuren een vast onderdeel worden van de werkweek, kan het de motivatie van je team flink ondermijnen. Het is belangrijk om je team te blijven waarderen en te belonen voor hun harde werk, bijvoorbeeld met een bedrijfsuitje (uiteraard betaal je de overuren ook uit in de vorm van salaris of vrije dagen). Blijft het probleem bestaan? Dan kan het zomaar ineens de sfeer in het team laten omslaan en ontstaat er misschien wel wat geroddel. Als werkgever is het hierin heel belangrijk om perspectief te bieden en te laten zien dat je actief op zoek bent naar oplossingen. Zo voorkom je dat je medewerkers overspannen raken of zelfs een burn-out krijgen, en dat wil je absoluut voorkomen.

    Dus, wat kun je doen om dit te voorkomen?

    Als je merkt dat je team structureel overuren draait, zijn er een paar dingen die je kunt doen om het op te lossen:

    • Neem de taakverdeling onder de loep
      Kijk eens goed naar de workload in het team. Heeft iedereen het druk of ligt de stress vooral bij één persoon of één afdeling? Als dat het geval is, kun je opnieuw naar de rolverdeling kijken en (tijdelijk) wat taken verplaatsen van de ene naar de andere persoon. 

    • Een nieuwe collega aannemen
      Een nieuwe aanwinst kan voor veel verlichting zorgen. Inventariseer waar de pijnpunten in het team liggen en waar je iemand voor moet aannemen. Soms kan het moeilijk zijn om een nieuwe (goede) collega te vinden, maar blijf zoeken naar oplossingen. 

    • Tijdelijke versterking
      Lukt het je echt niet om een fulltime vacature te vervullen? Overweeg dan om tijdelijke versterking in te schakelen, zoals een interimmer of freelancer. Zo houd je je huidige medewerkers tevreden en blijven ze duurzaam inzetbaar. 

    Meer grip op de uren van je medewerkers

    Heb je behoefte aan meer inzicht in de uren die je medewerkers maken? Met slimme programma's, zoals een kloksysteem, kun je dit gemakkelijk en nauwkeurig bijhouden. Het geeft je als werkgever de mogelijkheid om te controleren of je team de juiste uren maakt en ervoor te zorgen dat overwerken niet de norm wordt. Bovendien bied je je team de zekerheid dat ze voor alle gewerkte uren betaald krijgen en dat hun inspanningen worden gewaardeerd. Kortom, het gebruik van een slim urenregistratiesysteem kan zorgen voor een soepelere werkdag voor zowel werkgevers als medewerkers.