FAQ: onze veelgestelde vragen

    FAQ: onze veelgestelde vragen

    Heb je een specifieke vraag? Dan kan het heel goed zijn dat je het antwoord terugvindt in onze veelgestelde vragen. Veel van deze vragen zijn vooral voor bestaande klanten over bijvoorbeeld de software, maar je vindt er ook algemenere vragen. Staat je vraag er niet tussen? Neem dan gerust contact met ons op via de telefoon, e-mail of het contactformulier.

    Algemene vragen

    Kost het me als klant geld om jullie vragen te stellen?

    Nee hoor! Onze medewerkers beantwoorden graag al jouw vragen. Dat zit inbegrepen in jouw abonnement. Mocht het een ingewikkeldere vraag zijn waar meer actie vereist is, geven we het altijd vooraf aan als er kosten in rekening gebracht gaan worden.

    Hoe weet ik welk abonnement van De Administratie het beste bij me past?

    Hier vind je de verschillende abonnementen. Twijfel je welke het beste bij je past? Neem dan gerust contact met ons op via de telefoon, e-mail of het contactformulier. Samen kijken we wat de beste optie voor je is.

    Ik heb een vraag over mijn aangiftes:

    Hoe weet ik of ik mijn btw-aangifte per maand, per kwartaal, of per jaar moet aangeven?

    De Belastingdienst bepaalt of je voor jouw onderneming de btw-aangifte per maand, per kwartaal of per jaar moet doen. Je ontvangt hier een brief over als je start met je onderneming of zodra er iets wijzigt. Meestal doe je je aangifte per kwartaal. Is je mailadres bekend bij De Belastingdienst? Dan krijg je ook altijd een melding per mail als het zover is.

    Wat is de deadline voor het indienen van mijn btw-aangifte?

    De aangifte doe je uiterlijk op de laatste dag van de maand die volgt op het kwartaal of de maand waarover je aangifte doet.

    Waar vind ik mijn omzetbelastingaangifte terug?

    Al je aangiftes rondom je omzetbelasting vind je terug in het boekhoudpakket (meestal is dat Exact Online)

    Waar vind ik mijn aangifte vennootschaps- en inkomstenbelasting?

    Deze aangiftes vind je terug in de applicatie Fiscaal Gemak.

    Wanneer kan ik mijn aangifte inkomstenbelasting verwachten?

    Zodra je administratie helemaal compleet is kunnen wij aan de slag met het verwerken van je inkomstenbelasting. Wil je een exacte datum weten? Neem dan contact op met je relatiebeheerder.

    Moet mijn aangifte inkomsten- en vennootschapsbelasting voor 1 mei ingediend zijn?

    Nee, dit hoeft niet. Wij vragen (net als de meeste andere boekhouders en accountants) namelijk standaard uitstel aan voor de inkomsten- en vennootschapsbelasting. We hebben dan een jaar extra om je aangifte in te dienen.

    Moet ik de facturen die nog niet zijn betaald in het btw-kwartaal ook nog aanleveren voor de btw-aangifte?

    Ja, voor de btw-aangifte is de factuurdatum leidend, niet de betaalstatus.

    Kan ik een pinbon opvoeren als bewijs voor mijn zakelijke uitgave?

    Nee, dit kan helaas niet. Een pinbon is een betalingsbewijs voor jezelf, maar voor de boekhouding is het van belang dat er op een bon in ieder geval het volgende staat:


    • de volledige naam en adres van de leverancier/het bedrijf
    • omschrijving van het gekochte product of de geleverde dienst
    • datum van de levering
    • de in rekening gebrachte kosten + btw
    Is persoonlijke verzorging aftrekbaar van mijn omzet?

     Persoonlijke verzorging zoals de kapper, een manicure of een bezoekje aan de schoonheidsspecialist zijn niet aftrekbaar, ook niet als je er speciaal voor een afspraak representatief uit wilt zien.

    Twijfel je of je bepaalde kosten af kunt trekken van je omzet? Neem dan gerust even contact op met je boekhouder.

    Wat is mijn openstaande schuld bij de Belastingdienst?

    Dit kunnen wij bij de Belastingdienst voor je opvragen. Je ontvangt dan een overzicht per post.

    Ik heb een vraag over mijn salaris:

    Waar vind ik mijn salarisstroken en jaaropgaves?

    Alle informatie rondom je salarisadministratie vind je terug in de software NMBRS.

    Hoe werkt het aanvullend geboorteverlof?

    Je moet eerst het aanvullend geboorteverlof aanvragen via het UWV. Vervolgens stuur je de specificatie van het UWV door naar je werkgever of salarisafdeling: zij verwerken het verlof op je loonstrook.

    Ik heb een vraag over Exact:

    Ik kan niet meer inloggen in Exact of ben mijn wachtwoord vergeten, wat moet ik doen?

    Je krijgt per mail van ons je gebruikersnaam waarmee je zelf een wachtwoord kunt instellen. Ben je je wachtwoord vergeten? Dan kun je je wachtwoord via het login scherm wijzigen. Je ontvangt dan een e-mail om je wachtwoord opnieuw in te stellen. Ben je je gebruikersnaam vergeten? Neem dan contact met ons op.

    Wat is het verschil tussen de Exact en de Mijn Kantoor app?

    De Mijn Kantoor App is er speciaal voor de ondernemer: hierin kun je jouw eigen resultaten zien en facturen scannen en uploaden. Exact is er voor het verwerken van je administratie. Hier dienen wij ook je aangiftes in.

    Waar vind ik mijn winst en verlies in Mijn Exact?

     Log in bij Mijn Exact. Als het goed is opent nu de startpagina met je dashboard. Klik op de knop ‘resultaat’: hier vind je je winst en verlies.

    Hoe vul ik de checklist in voor mijn aangifte inkomstenbelasting?
    Hoe lever ik mijn facturen en bonnen aan?

    Je kunt dit op drie manieren doen:

    • Je kunt je facturen en bonnen mailen naar je administratie via het unieke Exact e-mailadres
    • Je kunt via je webbrowser inloggen in je eigen Exact omgeving en hier je facturen en bonnen uploaden
    • Je kunt een foto maken van je facturen en bonnen en ze uploaden via de Exact Online app/Mijn Kantoor app
    Ik heb diverse facturen naar de scanservice van Exact gemaild, maar deze zijn niet aangekomen. Wat moet ik doen?

    Houd rekening met een halve dag verwerkingstijd. Is de factuur nog steeds niet aangekomen? Hoogstwaarschijnlijk voldoet het aangeleverde bestand niet aan de eisen van Exact. Verzend de facturen nog eens in pdf-formaat. Lukt het dan nog steeds niet? Neem contact op met je boekhouder.

    Het lukt niet om mijn btw-aangifte goed te keuren via de app van Exact, hoe kan dat?

    Het is via de app helaas niet mogelijk om de btw-aangifte goed te keuren. Je kunt de aangifte wel goedkeuren via de webbrowser (Safari, Chrome, Firefox etc.).

    Hoe kan ik een tweestapsverificatie instellen bij mijn Exact?

    We raden altijd aan om voor de veiligheid een tweestapsverificatie in te stellen bij al je administratieve zaken. Bij de software van Exact is dit zelfs verplicht. Je leest hier stap voor stap hoe je de verificatie instelt of bekijk de video hieronder.

    Ik zie geen informatie in mijn Exact Online app, wat moet ik doen?

    Als je geen informatie in de Exact Online app ziet, zit je hoogstwaarschijnlijk in de dossier versie van je administratie. Om naar de normale administratie te gaan volg je onderstaande stappen:

    Ik heb een vraag over Nmbrs:

    Hoe log ik voor de eerste keer in in Nmbrs?

    Je ontvangt per mail een link met een login voor je persoonlijke omgeving in Nmbrs. Je persoonlijke omgeving moet je binnen 24 uur activeren, waarna je hier maandelijks je loonstrook kunt inzien. De eerste keer inloggen moet via je laptop of computer, dit kan helaas niet via je mobiele telefoon.

    Ik kan niet meer inloggen in NMBRS of ben mijn wachtwoord vergeten, wat moet ik doen?

    Je krijgt per mail van ons je gebruikersnaam waarmee je zelf een wachtwoord kunt instellen. Ben je je wachtwoord vergeten? Dan kun je je wachtwoord via het login scherm wijzigen. Je ontvangt dan een e-mail om je wachtwoord opnieuw in te stellen. Ben je je gebruikersnaam vergeten? Neem dan contact met ons op.

    Hoe log ik in op de mobiele app van Nmbrs?
    • Vul in het beginscherm je domeinnaam in. In dit geval is dat deadministratie.nmbrs.nl
    • Log in met je medewerkers-login van Nmbrs. Heb je nog geen medewerkers login? Neem dan contact met je werkgever, die kan ons de opdracht geven om er een aan te maken.
    • Stel de verificatie in. Dit kan door middel van een pincode, touch-ID of face-ID.
    Waar kan ik mijn jaaropgaves en loonstroken vinden in Nmbrs?

    Als je bent ingelogd in Nmbrs, vind je je jaaropgaves en loonstroken onder ‘Mijn loonstroken’. Je ziet standaard het huidige jaar, maar je kunt het jaar aanpassen naar het gewenste jaar.