Blog 

    Blog

    Actuele berichten, handige tips en meer info over ons bedrijf.

    09-09-2021

    Van start in e-commerce, waar moet je aan denken?

    Het voelt bijna als een open deur om te stellen dat online verkopen aan populariteit wint. Nieuwe en al wat langer bestaande ondernemers gaan enthousiast aan de slag met verkopen via Amazon of Bol.com (of een andere online marketplace), of het opzetten van een eigen webshop. Het is toch niet veel meer dan producten online neerzetten op Amazon of Bol.com of het opzetten van een website, waarna de verkopen vanzelf gaan?

    Helaas komt er een stuk meer bij kijken! In deze gastblog neemt Jochem van Heek, mede-eigenaar van Amazonsellers & Sellers Academy, je mee door de randvoorwaarden om te beginnen met verkopen op Amazon of het opzetten van een webshop. De nadruk ligt daarbij op administratie, wetgeving, btw en voorraadbeheer: de minimale eisen, maar minstens zo belangrijk. 

    Neem je voorraad in eigen beheer of wordt het dropshippen?

    Inmiddels heb je een product of productlijn en je wilt dit gaan verkopen, via je eigen webshop of een online marketplace. Eén van de eerste keuzes die je moet maken is of je producten eerst gaat inkopen en daarmee voorraad in beheer neemt, of dat je het direct vanuit de leverancier naar de klant stuurt. Dat laatste staat ook wel bekend als dropshipping.

    Beide vormen hebben zo hun voor- en nadelen waar je zelf een keuze in moet maken wat bij jou past. Aan ons de taak om aan te duiden waar je rekening mee moet houden op administratief vlak bij elk van deze vormen.

    Voorraad in eigen beheer nemen:

    • Regel je een eigen magazijn of maak je afspraken met een partij die namens jou voorraad beheert (fulfilment service)? Bij dat laatste kun je bijvoorbeeld denken aan Fulfilment by Amazon of Logistiek via Bol. Ben je van plan om je voorraad in Duitsland neer te leggen, omdat je veel verkopen hebt aan Duitse klanten? Dan is de kans groot dat je een Duits btw-nummer moet registreren. We vertellen je daar straks meer over.
    • Voorraadsysteem. Dit heb je nodig om de stand van je voorraad in te zien en je boekhouding up-to-date te houden.
    • Verzekeringen. Hier denk je waarschijnlijk meteen aan productaansprakelijkheidsverzekeringen, wat je zeker nodig hebt. Daarnaast zul je ook je magazijn willen verzekeren als je deze in eigen beheer neemt. 

    Gebruik maken van dropshipping:

    • In principe gaan met dropshippen producten direct van de leverancier naar de eindklant en heb je geen zicht op de kwaliteit van het product. Wil je zekerheid dat de producten van goede kwaliteit zijn voordat ze verzonden worden naar de klant, dan is het raadzaam een inspectie uit te laten voeren. Zoek om die reden een partij die de productinspectie voor jou uit handen neemt.
    • Retourafhandeling. Het is geen garantie dat leveranciers retourzendingen aannemen. Dit omdat de aankoop tussen jou en de leverancier is, en niet tussen de klant en de leverancier. Verzend je via een leverancier, dan moet je vaak zelf een oplossing vinden voor het retourproces of hierover duidelijk afspraken maken.
    • Europese wet- en regelgeving. Per 1 juli 2021 is de btw-regelgeving behoorlijk aangepast. Dit heeft ook gevolgen voor dropshippers. Hieronder gaan we daar uitgebreider op in. Ga je verkopen in Duitsland, dan zul je ook rekening moeten houden met de verpakkingswetgeving. In Duitsland ook wel bekend onder de naam VerpackG.

    Keurmerken in Nederland en Duitsland - webshopspecifiek

    Om ervoor te zorgen dat klanten eerder geneigd zijn een aankoop te doen op jouw webshop, doe je er goed aan om een keurmerk te plaatsen op je webshop. Een keurmerk wordt uitgegeven door een onafhankelijk bedrijf, die de garantie geeft dat jouw webshop voldoet aan bepaalde voorwaarden. Dit zegt iets over de kwaliteit en service die je levert. Bijvoorbeeld dat je een bedenktijd van 14 dagen geeft na aankoop, klachtenbemiddeling hebt en privacyvoorwaarden hanteert. Hiermee verhoog je het vertrouwen in jouw webshop.

    Keurmerken zijn helaas niet gratis, houd hier rekening mee. Bekende keurmerken zijn Webwinkelkeur of Thuiswinkelwaarborg

    Verkoop je ook in Duitsland?
    Dan moet je nog beter opletten op de wettelijke verplichtingen. Voldoe je hier niet aan, dan zijn er bureaus of concurrenten die actief naar je op zoek gaan en eisen dat je het (tegen hoge betaling of boetes) alsnog regelt. De meest bekende hiervan is misschien wel het Impressum. Het Impressum is wettelijk verplicht voor onder andere webshops. Het geeft aan wie de eigenaar is en auteursrecht heeft. Wees hier alert op!

    Importeren en btw 

    Stel dat je producten inkoopt uit India. De vracht komt per schip binnen in Rotterdam en hierover betaal je 21% Nederlandse btw. Dit geldt voor ieder type incoterm. Op een bedrag van €100.000 is dit dus €21.000. Aan het einde van het kwartaal doe je de aangifte omzetbelasting en vraag je de €21.000 weer terug. In plaats van dat je betaalt bij import, geef je bij de aangifte omzetbelasting aan dat je €21.000 had moeten afdragen en vervolgens vraag je het op datzelfde formulier weer terug. Zo betaal je onderaan de streep dus niets. Dit heet ook wel de artikel 23-regeling. De vergunning kun je eenvoudig aanvragen bij de Belastingdienst. Het is aan te raden dit te regelen om te voorkomen dat er beslag wordt gelegd op je cashflow, dat is de reden dat veel ondernemers ervoor kiezen om het bedrag te laten ‘verleggen’. 

    Facturatie naar klanten binnen en buiten de EU

    Sinds 1 juli 2021 is verkopen vanuit Nederland naar EU-particulieren een stuk eenvoudiger geworden qua btw-aangiften omdat dit niet meer in het land zelf hoeft, maar via de OSS. Het is daarentegen complexer geworden in de boekhouding. Wanneer je meer dan €10.000 verkoopt aan EU-klanten, ben je namelijk verplicht om het btw-tarief van het land van je klant te hanteren. Bij een Zweedse klant is dat bijvoorbeeld 25% en bij een Franse 20%. Leg je voorraad ook in het buitenland? Dan ziet het er net iets anders uit. 

    Hulp nodig met je boekhouding? Neem dan contact op met De Administratie.

    Voorraad in het buitenland

    Wanneer je voorraad in het buitenland legt, wordt het verhaal anders. Stel je legt een lading producten neer in Duitsland en verstuurt ze vanuit daar naar Duitse klanten. Dit kan via een eigen opslag of met een partner die het opslaat en verzendt, zoals Amazon FBA of Zalando ZFS. Verzend je de producten vanuit die Duitse opslag naar Duitse klanten, dan draag je Duitse btw af. Dit betekent dus ook dat je in Duitsland een btw-nummer geregistreerd moet hebben. 

    Verpakkingen

    In veel landen geldt specifieke verpakkingswetgeving voor je producten. Zorg ervoor dat je op de hoogte bent van deze eisen en eraan voldoet. In Duitsland en Frankrijk moet ieder bedrijf geregistreerd staan dat producten op de markt brengt. Je registreert je bedrijf in een publiek register en doet jaarlijks aangifte over de hoeveelheid verpakkingsmateriaal die om je producten zat. Verkoop je aan Fransen of Spanjaarden? Vergeet dan niet om een Triman (Frankrijk) of Green Dot (Spanje) op je verpakkingen te drukken. 


    Dit is de basis waar je in ieder geval aan moet denken als je wilt beginnen met e-commerce (in het buitenland). Ben je op zoek naar advies over verkopen buiten Nederland, neem dan contact op met Amazonsellers/e-commercesellers.