Blog 

    Blog

    Actuele berichten, handige tips en meer info over ons bedrijf.

    21-09-2022

    Hoe voer je een prijsstijging door?

    Overal om je heen stijgen de prijzen: de boodschappen worden duurder, gas, elektriciteit, benzine, maar ook de prijzen van diverse diensten. En het einde lijkt nog niet in zicht. Eén van de manieren om je onderneming te beschermen tegen de inflatie, is door je eigen prijzen ook te verhogen. Maar hoe voer je zo’n stijging door en waar moet je allemaal aan denken? We zetten de belangrijkste informatie voor je op een rijtje.
    Welke kosten mag je aftrekken voor je werkruimte?

    Een kleine prijsverhoging doet wonderen

    Of een prijsverhoging een slimme zet is? Natuurlijk! Het helpt je (stijgende) kosten te dekken en je zult zien dat je meer winst overhoudt. Iets waar je niet lang over hoeft na te denken en eigenlijk altijd een goed keuze is. Maar waar je wel goed over na moet denken is: hoe vaak je de prijs verhoogt, wanneer je dit doet, met hoeveel procent je stijgt en hoe je dat communiceert naar je klanten.

    Onderzoek je klanten en concurrentie

    Voor je je prijs zomaar omhoog gooit, is het verstandig om je klanten goed te onderzoeken. Wat voor een prijsstijging kunnen ze aan? Je wilt ze natuurlijk niet kwijtraken aan een andere partij, omdat die een veel lagere prijs biedt. Kijk daarom ook goed naar wat je concurrenten doen en bepaal wat redelijk is.

    Verwerk het standaard in je algemene voorwaarden

    Het is heel normaal om in je algemene voorwaarden te vermelden dat je jaarlijks je prijzen mag verhogen. Dit betekent niet dat het ook ieder jaar perse moet, maar zo kun je op het moment dat je dit wel doet hiernaar verwijzen en ben je transparant. Vroeg of laat kunnen je klanten dit natuurlijk van je verwachten, vooral als je al een tijd lang dezelfde prijs voert. In de meeste algemene voorwaarden staat dit standaard verwerkt. 

    Met hoeveel moet je je prijs verhogen?

    Je kunt zelf bepalen met hoeveel procent je je prijs verhoogt, bijvoorbeeld aan de hand van de gestegen kosten. Maar je kunt het ook op basis doen van de prijsindex van het CBS. Dit kun je ook vermelden in je algemene voorwaarden, zo ben je direct al duidelijk naar je klanten over de manier waarop jij je prijzen aanpast. De prijsindexen worden door het CBS berekent aan de hand van een uitgebreid onderzoek. De meest gebruikte index is de Consumentenprijsindex (CPI). Maar je hebt bijvoorbeeld ook de Dienstenprijsindex (DBI) en Producentenprijsindex (PPI).

    De prijsindex laat met een cijfer zien hoe de prijs is veranderd ten opzichte van een bepaalde basisperiode. Die basisperiode heeft altijd het indexcijfer 100. Als de periode daarna een cijfer heeft van bijvoorbeeld 105, betekent het dat er een prijsstijging is geweest van 5%.

    In het voorbeeld hieronder zie je een prijsindex van 100 in 2015. Ten opzichte van 2015 is de huidige prijs in september 2022 met 26,89% gestegen. Ben jij begonnen in bijvoorbeeld juni 2021, was jouw index 109,67. Nu zou jouw prijs dan dus met 17,22% zijn gestegen (126,89 - 109,67 = 17,22). Dat is misschien een hoge stijging om in één keer door te voeren aan je klanten. In dat geval kun je er ook voor kiezen om het in twee stappen te doen, verdeeld over het jaar.
    Voorbeeld CPI berekenen

    Wanneer verhoog je je prijs?

    Het einde van het jaar is een mooi moment om te kijken of je je prijzen wilt verhogen. Maar gezien de huidige inflatie, kan het zijn dat het al eerder in het jaar noodzakelijk is. Breng je kosten in beeld, zijn die gestegen? En wat is de waarde van jouw bedrijf? Ben je andere diensten gaan aanbieden, heb je meer kennis en ervaring opgedaan? Dan ben jij het sowieso waard. Normaliter is het nieuwe jaar een mooi moment om je prijsstijgingen in te laten gaan, maar misschien moet het al eerder.

    Hoe verhoog je je prijs?

    Werk je als zzp’er met een klein en vast klantenbestand? Dan is het slim om deze klanten persoonlijk te informeren. Het einde van het jaar is ook een goed moment om de samenwerking eens te evalueren, je kunt dan aan het einde benoemen dat je prijs omhoog gaat. Onthoud: je hoeft hier niet onzeker over te zijn, het is geen vraag, maar een melding. Zo gaat het nu eenmaal. Werk je met een groot klantenbestand? Dan is het gebruikelijk om hier een mail over uit te sturen. Aan nieuwe klanten kun je natuurlijk gewoon direct de nieuwe prijs communiceren.

    Doe het op tijd

    Een hele belangrijke! Kondig op tijd je prijsverhoging aan. Wacht je hier te lang mee, dan kun je steigerende klanten verwachten. Je wilt eventuele vragen op tijd kunnen beantwoorden en ze eventueel de ruimte geven om andere keuzes te maken. Het netste is om het twee maanden voor de daadwerkelijke ingang van de prijsverhoging te communiceren. Wees eerlijk en zeg de dingen zoals ze zijn. Je hebt nu eenmaal een goede marge nodig als ondernemer en als je klant ervan overtuigd is dat hij of zij een eerlijke prijs betaalt, dan volgt de acceptatie snel.