Blog 

    Blog

    Actuele berichten, handige tips en meer info over ons bedrijf.

    06-04-2022

    (Nieuw) personeel aannemen: hier moet je aan denken

    Je groeit hard met je onderneming en denkt eroverna om (nieuw) personeel in dienst te nemen. Bij het aannemen van nieuw personeel zijn er veel zaken waar je rekening mee moet houden. Wil jij ook graag de volgende stap maken met je onderneming en je eerste medewerker aannemen? Of misschien heb je al personeel aangenomen, maar weet je niet of je alles wel goed hebt geregeld? Personeel aannemen: hier moet je aan denken.
    Personeel aannemen

    Checklist personeel aannemen:

    Er zijn een aantal dingen waar je aan moet denken, die we in dit artikel toelichten:
    • Personeel aannemen en de Belastingdienst (inschrijven als werkgever bij de KvK)
    • Contracten opstellen
    • Goede arbeidsvoorwaarden en een fijne werkomgeving
    • Een goede salarisadministratie

    Personeel aannemen en de Belastingdienst

    Als werkgever zul je nog meer te maken krijgen met de Belastingdienst bij het aannemen van personeel, denk hierbij aan zaken als het bijhouden van loonadministratie en de aangifte van loonheffingen. Op het moment dat je personeel aanneemt moet je deze gegevens doorgeven aan de Belastingdienst. Is jouw onderneming nog niet ingeschreven bij de KvK, maar weet je wel al dat je bij de start personeel wilt aannemen? Dan is het verstandig om je bij de inschrijving ook direct als werkgever aan te melden. Heb je ervoor gekozen om als zzp'er te starten en wil je pas in een volgend stadium personeel aannemen? Dan kun je, wanneer jij er klaar voor bent, het formulier Melding loonheffingen aanmelding werkgever downloaden. 

    Contracten opstellen 

    Heb je de perfecte medewerker gevonden voor jouw onderneming? Dan is het tijd om het arbeidscontract op te stellen. In dit contract staan de afspraken die jij als werkgever maakt met jouw werknemer. Een arbeidscontract bevat onder andere:

    • Per wanneer de medewerker in dienst komt
    • De duur van het arbeidscontract
    • De gegevens van jou en de medewerker
    • De functieomschrijving van de medewerker
    • Het loon van de medewerker en wanneer dit wordt uitbetaald

    Wil je een completere checklist voor het opstellen van een arbeidscontract? Deze vind je op de website van de Rijksoverheid

    Creëer een fijne werkomgeving

    Wist je dat het werkgeluk van jouw personeel sterk wordt beïnvloed door de omgeving waarin zij werken? Een hoog werkgeluk creëert een duurzame inzetbaarheid. En tevreden medewerkers zorgen natuurlijk voor tevreden klanten. Dit zorgt op zijn beurt weer voor betere bedrijfsresultaten, en dat is nou precies wat jij wilt! Aan jou als werkgever dus de taak om een goede en fijne werkomgeving te creëren waarin jouw team optimale prestaties levert. 

    Werken met een flexibele schil

    Durf je het nog niet helemaal aan om een vaste kracht in dienst te nemen? Dan kun je er natuurlijk ook voor kiezen om te werken met een flexibele schil: een team van freelancers. Het voordeel van een freelancer is dat je geen verzekeringen, loonbelasting of vakantiegeld hoeft te betalen. Daar is hij of zij namelijk zelf verantwoordelijk voor. Daarnaast zijn de kosten voor een werkplek en werkbenodigdheden ook niet aan de orde. En als de zaken even minder goed lopen, heb je geen personeelskosten als vaste last. Tot slot zijn freelancers vaak gespecialiseerd in een specifiek vakgebied, waardoor ze veel van een bepaald onderwerp afweten. Ze hebben ervaring opgedaan bij meerdere opdrachtgevers, wat erg verfrissend en innoverend kan werken voor jouw onderneming. Dat is dubbel-voordeel voor jou!

    Een goede salarisadministratie

    Heb je onlangs je eerste medewerker aangenomen? Gefeliciteerd, je bent nu officieel werkgever! Je bent nu verplicht om een salarisadministratie bij te houden vanaf het moment dat je eerste werknemer in dienst is getreden. Naast de eerder genoemde aangifte loonheffingen, moet je jouw personeel ook elke maand van een loonstrook voorzien en ervoor zorgen dat het salaris op de afgesproken datum wordt uitbetaald. Verder houd je in de loonstaat verschillende gegevens bij over onder andere de medewerker, het contract en de toepassing van de loonheffingskorting. Hier komt dus een hoop bij kijken. Gelukkig zijn er veel handige softwareprogramma's die het iets makkelijk voor je maken.

    Je kunt ervoor om je salarisadministratie zelf bij te houden, maar de constant veranderende wetgeving maakt het verzorgen van een goede salarisadministratie niet eenvoudig. Het kost de nodige tijd en aandacht om alles kloppend te maken. Tijd die je als drukke ondernemer waarschijnlijk niet hebt of liever steekt in hetgeen dat je het liefste doet: jouw klanten tevreden houden!
    MEER INFORMATIE OVER SALARISADMINISTRATIE