Blog 

    Blog

    Actuele berichten, handige tips en meer info over ons bedrijf.

    26-01-2023

    Scheiden: wat betekent het voor je onderneming

    Eerder schreven we over wat het voor je onderneming betekent als je gaat trouwen. Trouwen is vaak leuk, maar helaas kan het soms ook leiden tot minder leuke situaties, zoals een echtscheiding. Een ingrijpende gebeurtenis die zowel financieel als emotioneel belastend kan zijn. Als ondernemer is het belangrijk om de mogelijke gevolgen van een scheiding voor je bedrijf te kennen en te weten welke opties er zijn. We vertellen je er meer over. 
    Scheiden en je onderneming

    Hoe ben je getrouwd?

    Veel van de gevolgen hangen af van hoe je getrouwd bent: in gemeenschap van goederen of op huwelijkse voorwaarden. Heb je niets specifieks afgesproken, dan trouw je automatisch in gemeenschap van goederen en dat betekent dat je alles deelt. Maar als je trouwt op huwelijkse voorwaarden, kun je specifieke afspraken maken over de verdeling van eigendommen, zoals dat je bedrijf van jou blijft. Houd er wel rekening mee dat je in sommige gevallen een vergoeding aan je (ex-)partner moet betalen voor hun aandeel in het bedrijf tijdens het huwelijk.

    Scheiden op huwelijkse voorwaarden

    Als je een bedrijf hebt en dit is vastgelegd in de huwelijkse voorwaarden, dan zul je deze waarschijnlijk niet delen. Zo hou je zakelijk en privé gescheiden. Het is bij een eventuele echtscheiding ontzettend belangrijk dat je precies weet wat er allemaal in die voorwaarden afgesproken is. Daarnaast zijn de wetgeving en regels rondom scheiden altijd van toepassing, zelfs als je getrouwd bent op huwelijkse voorwaarden. Daarom is het verstandig om professioneel advies in te winnen van een notaris, advocaat of mediator, zodat je zeker weet dat je belangen worden beschermd en dat de verdeling van eigendommen en vermogen eerlijk verloopt.

    Scheiden in gemeenschap van goederen

    Als je getrouwd bent in gemeenschap van goederen, betekent dit dat alles wat je verzamelt tijdens je huwelijk, van vermogen tot schulden, wordt beschouwd als jullie gezamenlijke bezit. Dus ook je bedrijf. Bij een scheiding zal dan alles wat jullie hebben opgebouwd worden verdeeld. Maar er zijn manieren om er toch voor te zorgen dat dit anders gaat. Je kunt bijvoorbeeld samen met je (ex-)partner een oplossing proberen te vinden via een onderlinge overeenkomst. Wel handig om hierbij een financieel adviseur, advocaat of mediator in te schakelen, zodat de afspraken die je maakt juridisch bindend zijn en in lijn met de wet, zo kun je daarna met een gerust hart verder.

    In sommige gevallen kan een echtscheiding uitlopen tot een rechtszaak, maar daar zit je natuurlijk niet op te wachten. Dit kan ontzettend tijdrovend en kostbaar zijn, en negatieve gevolgen hebben voor je bedrijf. Daarnaast is het ook niet echt bevorderend voor de relatie met je (ex-)partner. Het beste is dus om samen te kijken naar een oplossing.

    Verkopen, splitsen of uitkopen

    Als je hebt besloten om te scheiden en je bent getrouwd in gemeenschap van goederen, kun je drie kanten op met je bedrijf: 

    • Verkopen
    In sommige gevallen kan het slim zijn om je bedrijf te verkopen aan een derde partij. De opbrengst zal dan verdeeld worden tussen jou en je partner. Dit is een van de eenvoudigste oplossingen, omdat je de schulden en het vermogen zo makkelijk kunt verdelen, maar het is niet altijd even voordelig voor beide partijen.

    • Splitsen
    Je kunt er ook voor kiezen om het bedrijf op te splitsen in twee afzonderlijke ondernemingen. Hierdoor krijg je allebei een deel van de activa en passiva. Dit is wel iets complexer.

    • Uitkopen
    Wil jij graag het bedrijf houden? Dan kun je je (ex-)partner uitkopen (of andersom). Het is vaak een snelle en efficiënte manier om de scheiding te regelen, maar fiscaal niet altijd even voordelig. Laat je goed adviseren.

    Scheiden en het bedrijf delen

    In unieke gevallen kan het zijn dat je besluit toch het bedrijf samen met je ex-partner te blijven runnen. Dan zijn er een paar belangrijke dingen om rekening mee te houden: zo moet je zorgen dat je een goed beeld hebt van de financiën, de communicatie goed verloopt, de rollen duidelijk zijn en dat je schriftelijk afspraken maakt over hoe belangrijke besluiten worden genomen. Ons advies is om de belangrijke overeenkomsten opnieuw te maken en de wijzigingen goed te registreren bij de kamer van koophandel. Het is wel een complexe situatie, dus ook hier is het weer verstandig om professioneel advies in te winnen.