Blog 

    Blog

    Actuele berichten, handige tips en meer info over ons bedrijf.

    21-10-2021

    Weet waar je aan toe bent met een liquiditeitsbegroting

    Ga jij met je onderneming voor groei? Dan is een liquiditeitsbegroting een onmisbaar onderdeel van je financieel plan. Voor jezelf en voor eventuele investeerders. Het geeft je inzicht in je zakelijke uitgaven en inkomsten per maand, zodat je precies weet waar je aan toe bent. Zo zie je wanneer je extra financiering nodig hebt en of je aan al je verplichtingen kunt voldoen. Wat het precies is en hoe je het zelf opstelt vertellen we je graag.

    Liquiditeitsbegroting: wat is dat?

    Een liquiditeitsbegroting is een overzicht van wat je verwacht aan inkomsten en uitgaven, inclusief de momenten van bij- en afschrijving. Het is eigenlijk een voorspelling die inzicht geeft in de verwachte geldbehoefte in de nabije toekomst. De meeste ondernemers maken dit overzicht per maand, omdat je gedurende het jaar vaak een financieel patroon kunt herkennen. Dat geldt vooral voor bedrijven die afhankelijk zijn van de seizoenen. Vrijwel iedereen heeft namelijk stillere of drukkere periodes in het jaar. Als je daar van te voren inzicht in hebt, kun je er alvast op inspelen. Zo zie je dan bijvoorbeeld sneller het juiste moment voor een investering.

    Een liquiditeitsbegroting geeft je een beeld van hoeveel geld er beschikbaar is en of je aan je kortlopende betaalverplichtingen kunt voldoen. Het gaat om openstaande facturen en schulden die binnen één jaar moeten zijn terugbetaald. Als dat voor jou geen probleem is, is je bedrijf liquide.

    Waarom maak je een liquiditeitsbegroting?

    De liquiditeitsbegroting is een must voor je ondernemingsplan. Het geeft je inzicht in of je aan je verplichtingen kunt voldoen, wanneer je extra financiering nodig hebt en of je op eigen kracht kun investeren of naar de bank moet. Zeker voor startende en snelgroeiende bedrijven is een liquiditeitsbegroting onmisbaar. Veel startende ondernemers moeten bijvoorbeeld eerst flink investeren. Wanneer verwacht je de eerste bijschrijving? Wanneer staat het bedrag echt op je rekening? En is dat wel op tijd? Met een liquiditeitsbegroting kom je minder snel voor verrassingen te staan, weet je of je in staat bent om je rekeningen op tijd te betalen en heb je inzicht in hoeveel geld je vrij te besteden hebt.

    Ook wanneer je aanklopt bij de bank zal deze je liquiditeitsbegroting willen zien om te weten dat je genoeg liquide middelen hebt om een gezond bedrijf te runnen. Liquide middelen betekent beschikbaar geld.

    Zelf een liquiditeitsbegroting maken

    Belangrijk om te weten: kosten zijn niet hetzelfde als uitgaven en opbrengsten niet hetzelfde als inkomsten. Kosten en opbrengsten zijn simpel gezegd de geldbedragen die in de winst- en verliesrekening worden gebruikt om het bedrijfsresultaat te berekenen. Uitgaven en inkomsten zijn de geldstromen die een bedrijf werkelijk in- en uitgaan. Kosten en uitgaven hoeven dus niet gelijk aan elkaar te zijn. De liquiditeitsbegroting wordt opgesteld met uitgaven en inkomsten, de daadwerkelijke geldstromen dus.

    Of je nu een voorbeeld gebruikt of zelf met een spreadsheet aan de slag gaat, je doorloopt de volgende vier stappen:

        1. Beginsaldo

    Bepaal het beginsaldo per de 1e van de maand.

        2. Inkomsten en uitgaven

    Zet bij de volgende maanden op een rij welke inkomsten en uitgaven je verwacht.

        3. Overschot of tekort

    Stel vast of er in een bepaalde maand een overschot of een tekort is. Voorbeeld: Je hebt personeel in dienst. In mei moet je vakantiegeld uitkeren. In de liquiditeitsbegroting reserveer je in mei voldoende geld voor deze uitgaven en zorg je voor voldoende geld voor de andere uitgaven in die maand.

        4. Aanvullende financiering

    Zie je in een maand een tekort? Neem dan op tijd actie en regel zo snel mogelijk aanvullende financiering.

     Voorbeeld liquiditeitsbegroting

    Maand 1 
    Banksaldo begin van de maand 12.000
    Inkomsten
    Ontvangsten klanten 8.000
    Uitgaven
     Betalingen aan leveranciers1.200
     Huur 1.000
     Lonen 2.000
     Privé-opname 2.000
     Af te dragen btw 1.600
     TOTAAL ontvangsten en uitgaven 200

     Banksaldo aan het einde van de maand 12.200
    Maand 2
    Banksaldo begin van de maand 12.200
    Inkomsten
    Ontvangsten klanten 7.000
    Uitgaven
     Betalingen aan leveranciers800
     Huur 1.000
     Lonen 2.000
     Privé-opname 2.000
     Af te dragen btw 1.400
     TOTAAL ontvangsten en uitgaven- 200

     Banksaldo aan het einde van de maand 12.000

    Tips voor het maken van een liquiditeitsbegroting

    • Houd rekening met de betaaltermijnen van jouw klanten. Gemiddeld betalen particulieren in Nederland na 30 dagen. Bedrijven betalen gemiddeld tussen 30 en 90 dagen.
    • Denk aan vakanties: als je bedrijf in de vakantieperiode dicht gaat, krijg je in die periode geen nieuwe opdrachten.
    • Sommige betalingen zijn op vaste momenten. Bijvoorbeeld belastingen, huur, telefoonkosten en lonen. Uitstel is dan niet mogelijk.
    • Vermeld btw in een aparte kolom. Houd rekening met de aangifte en betaling van btw. Je betaalt je btw aan de Belastingdienst in het kwartaal waarin je jouw factuur verstuurde. Soms betaal je dus btw voordat je het geld van je klant binnen hebt.
    • Volg deze stappen elke maand, zodat je ziet waar de pieken in je liquiditeitsbehoefte zitten. 

    Hulp nodig?

    Jouw liquiditeitsbegroting laten opstellen door een professional of heb je vragen? Neem contact met ons op.
    CONTACT OPNEMEN

    Misschien ook interessant