Blog 

    Blog

    Actuele berichten, handige tips en meer info over ons bedrijf.

    20-09-2023

    Een 20-jarig avontuur bij De Administratie door de bril van mede-eigenaar Raymond

    De Administratie bestaat dit jaar twintig jaar, en daar zijn we ontzettend trots op! Het is een spannende reis geweest voor mede-eigenaar en directeur Raymond, vol hoogtepunten, uitdagingen en wijze lessen. We vroegen hem naar zijn verhaal.
    Teamfoto De Admininistratie

    Hoe en waarom is De Administratie gestart?

    Het idee voor De Administratie is ontstaan toen ik werkte bij een financieel detacheringsbureau en we ontdekten dat veel ondernemers grote frustraties hadden met hun boekhouder of accountant. Ze waren ontevreden over de facturering per uur, het tekort aan contact en (daardoor) het gebrek aan tijdig inzicht in kosten en marges. Om deze problemen aan te pakken, is er besloten om in 2003 De Administratie op te richten als een administratiekantoor met vaste prijzen en regelmatige contactmomenten. Dit concept werd direct enthousiast ontvangen. 

    Hoe zie jij het ondernemerschap?

    Ondernemerschap is een achtbaan van hoogte- en dieptepunten. Veel ondernemers geven op wanneer het moeilijk wordt, maar ik heb geleerd om altijd vooruit te blijven kijken. Als ik te vaak achterom had gekeken, had ik het nooit tot dit punt gered.

    Wat is de grootste uitdaging geweest?

    De belangrijkste uitdaging is ons streven om altijd voorop te lopen. In 2015 hebben we een grote switch gemaakt van het ouderwetse papierwerk naar een 100% digitaal en cloud-gebaseerd systeem, dit was een spannend moment. Het is een proces van ontdekken en experimenteren met iets nieuws, maar het is tot nu toe altijd de moeite waard geweest.

    Wat is de belangrijkste les die je hebt geleerd?

    Gewoon blijven doorgaan, wat er ook gebeurt! Dat is de sleutel, als je het mij vraagt. Wanneer je geconfronteerd wordt met tegenslagen, moet je niet bij de pakken neerzitten. Blijf gefocust en blijf aandacht geven aan je visie en doelen. Dat is niet alleen belangrijk voor jezelf, maar ook voor de mensen waar je verantwoordelijkheid voor draagt: je medewerkers. Elke dag opnieuw moet je vooruit blijven kijken. Uiteindelijk komt het (bijna) altijd weer goed.

    Waar ben je het meest trots op?

    Het meest trots ben ik op het fijne, trouwe team dat we hebben weten op te bouwen in de afgelopen twintig jaar. Het draait mij niet alleen om het aantal klanten of de omzet, maar om de samenwerking met een betrokken groep mensen die dezelfde drive hebben om vooruit te gaan. Samen runnen we het bedrijf en creëren we een werkomgeving waarin klanttevredenheid hoog in het vaandel staat. Het toegewijde team is echt de spil van ons succes. Ik kan met trots zeggen dat we dankzij hen de afgelopen jaren een hoge klanttevredenheid hebben weten te bereiken.

    Als je nu terugkijkt, wat had je dan anders willen doen?

    Ik zou graag eerder hebben nagedacht over de mogelijkheid van thuiswerken. In tijden van corona hebben we een hybride werkritme ontwikkeld: de meeste teamleden werken de helft van de tijd op kantoor en de andere helft thuis. Deze flexibiliteit heeft bijgedragen aan een gevoel van rust en tevredenheid. Toch is het ook belangrijk om op kantoor te zijn voor teambuilding en om geen afzonderlijke eilandjes te creëren. Ik geloof sterk dat deze combinatie van thuiswerken en samenwerken op kantoor waardevol is.

    Hoe ben je als persoon op de werkvloer in de afgelopen 20 jaar veranderd?

    Mijn leiderschapsstijl en persoonlijkheid op de werkvloer zijn wel flink veranderd. Ik ben opgeleid in een Amerikaanse cultuur waarin hard werken en "niet klagen maar doen" centraal stonden. In het begin volgde ik die filosofie en gaf ik op dezelfde manier leiding, maar de afgelopen jaren heb ik geleerd om dichter bij mezelf te blijven en geen rol aan te nemen die niet authentiek voelt. Ik ben persoonlijker geworden en hanteer een zachtere benadering. Dit creëert een sterkere verbinding met het team en een positievere werkomgeving.

    Hoe worden successen gevierd?

    Elk kwartaal, na de afronding van alle btw-aangiftes, organiseren we een gezellig etentje om samen te ontspannen. Ook hebben we onlangs ter gelegenheid van ons 20-jarig bestaan een speciaal uitje gehad naar Antwerpen. Dit waren twee ontzettend gezellige dagen met verschillende activiteiten. We streven ernaar om dit vaker te doen, want het draagt ontzettend bij aan het sterke teamgevoel.

    Hoe zou je het team en de bedrijfscultuur in twee woorden beschrijven?

    Enthousiast en betrokken. 

    Wat onderscheidt De Administratie van andere kantoren?

    We leggen sterk de nadruk op het omarmen van de nieuwste technologieën, zo wordt het voor ondernemers steeds makkelijker om hun administratie te voeren en inzicht te krijgen in hun cijfers. Daarnaast vinden we persoonlijk contact met klanten essentieel. We begrijpen dat ondernemers behoefte hebben aan persoonlijk contact en de mogelijkheid om even te sparren. Dat zien we ook terug in onze hoge klanttevredenheid.

    Hoe zie jij de toekomst voor je?

    Mijn doel is om een echte financiële partner te zijn voor ondernemers. We willen de nieuwste technologieën blijven inzetten om meer tijd vrij te maken voor actieve ondersteuning bij hun financiële bedrijfsvoering. Zo kunnen we een nog betere sparringpartner worden, waarbij we naast het beheren van cijfers ook steeds meer focussen op advies en strategisch meedenken. 

    En tot slot, wat zou je willen meegeven aan andere ondernemers die een succesvol bedrijf willen starten?

    Blijf trouw aan je visie, maar wees flexibel genoeg om af en toe bij te sturen. Je hoeft niet altijd koppig vast te houden aan een plan als je ziet dat er aanpassingen nodig zijn. En blijf volhouden, zelfs als het even tegenzit. Soms kan het moeilijk zijn, maar geef niet op. Verder is het echt heel belangrijk om een goed team om je heen te verzamelen. Je kunt niet alles alleen doen, en iedereen heeft unieke kwaliteiten. Probeer die zo goed mogelijk te benutten!

    Plan een online kennismaking in met De Administratie

    Heb je behoefte aan extra ondersteuning bij jouw salarisadministratie, boekhouding of fiscale vraagstukken? Misschien is een samenwerking met ons iets voor jou. Plan een online kennismaking in en ontdek wat we voor jouw onderneming kunnen betekenen.

    AFSPRAAK INPLANNEN